Qualocity web banner

Qualocity

Lees hier het nederlandstalige artikel wat Paul van der Geer (Agile Quality Coach bij Sogeti) schreef over Qualocity: een mooie combinatie van “Quality” en “Velocity".

Or read the English version by clicking on the button below:

Read English version

 

Theorie vs Praktijk

Bij Agile projecten wordt de focus gelegd op waarde leveren aan de klant. De snelheid en de scope zijn de twee variabelen waar een team op kan sturen maar de kwaliteit ligt vast bij Agile project. Kwaliteit is voor het team vastgelegd in de definition of done (DoD) en alleen de stories die voldoen aan de DoD tellen mee voor Velocity. Daar wordt verder niet van af geweken; in theorie dan. In de praktijk maak ik wel anders mee. Voldoen aan de DoD kan eventueel ook met het accepteren van technical debt of een wat mindere kwaliteit.

Kwaliteitsfactor

Een manier om de focus op kwaliteit te krijgen is het introduceren van een kwaliteitsfactor. Maar hoe bepaal je die en wat doe je er mee? Het bepalen van de waarde van de kwaliteitsfactor is aan het team. Het is een relatieve waarde net als de story points. Het grote verschil is dat de kwaliteitsfactor wordt bepaald nadat de story is opgeleverd  en alleen door de personen die ook aan die story gewerkt hebben. Een story die voldoet aan de DoD op de manier zoals het team dat bedoeld heeft krijgt een kwaliteitsfactor van 1. Heeft het team betere code geschreven en bijvoorbeeld een refactoring gedaan waar het product echt beter van wordt, dan geef je een kwaliteitsfactor van 1,5.  Maar heb je juist niet voldaan aan de kwaliteitsnormen die je normaal gewend bent, door bijvoorbeeld onder druk van het snel opleveren toch wat shortcuts te nemen en daarmee technical debt te introduceren, dan geef je die story een kwaliteitsfactor van 0,5.

Quality en Velocity

De kwaliteitsfactor van iedere story vermenigvuldig je met de story points van die story, dan krijg je een mooie combinatie van “Quality” en “Velocity”, dat noemen we de “Qualocity”. Op deze manier maak je de kwaliteit van het product transparant. En op basis hiervan kan het team de kwaliteit van het geleverde product bespreken, intern en met de stakeholders. 

Qualocity

Door de Qualocity van het team te meten verschuift de focus van alleen maar sneller leveren, naar het sneller leveren met een hogere kwaliteit. En uiteindelijk gaat het om het leveren van waarde aan de klant, en elke klant kan de juiste kwaliteit waarderen. 

Auteur: Paul van der Geer, Agile Quality Coach bij Sogeti

Kan ik je helpen?

Tinus Vellekoop Community manager Agile Quality Improvement