Mosselen online veilen in Yerseke

mosselveiling case cloud

Meer weten over Micrsoft-services?

Ook een online veilingsysteem implementeren binnen de organisatie? Lees er alles over in de case hieronder en vind meer informatie over onze diensten op de Microsoft pagina.

Microsoft Oplossingen Informatie aanvragen

Klant.

In de mosselsector neemt de Nederlandse mosselveiling in Yerseke een belangrijke plaats in.

Mosselen die in Nederland in de Waddenzee en Oosterschelde worden gekweekt, vinden via deze veiling de weg naar België, Duitsland, de binnenlandse markt en Frankrijk.

 

Vraag.

Veilingmeester Nico van Zantvoort zocht een manier om de veilingsoftware te vernieuwen en is met deze vraag bij de PEFA terechtgekomen.

PEFA is een dienstenleverancier voor veilinghuizen van verse vis in Europa. PEFA heeft Nico gekoppeld aan Sogeti. Zo ontstond er een interessante driehoeksverhouding en is er aan alle kanten meegedacht. Sogeti schakelde met béide partijen, wat de samenwerking versterkte. 

De software om online te kunnen veilen bleek verouderd. Daarom zocht de Nederlandse Mosselveiling een partner om weer helemaal up-to-date te worden.

Oplossing.

Het functioneel ontwerp heeft de veiling samen met PEFA gemaakt, maar het echte bouwen werd in India gedaan.

Hier werkte een team van gemiddeld vier personen fulltime aan het project. Martijn Mulder, senior technologiespecialist Microsoft legt uit: "Ik had dagelijks conference calls met India om vervolgens in Yerseke de voortgang te bespreken. De uitdaging van offshore werken bleek op de juiste momenten contact zoeken met elkaar voor de finishing touch."

Cultuurverschillen

Echte hobbels heeft dit project niet gekend. Als veilingmeester Nico er dan toch een moet noemen, dan is dat het cultuurverschil. ‘Kijk, wij vinden het normaal om met levende schaaldieren te werken, maar daar kijkt een Indiase IT'er heel anders tegenaan."

Projectmanager Lakeshri Tripti en Delivery Manager Amey Relekar werkten samen met Martijn aan de nieuwe software voor de Nederlandse Mosselveiling: ‘We werkten met de nieuwste technologieën zoals signal R en we hebben samen de wensen van de klant goed weten te vertalen. We streven natuurlijk altijd naar het beste resultaat. Dus ondanks dat we een goede CAST-score behaalden, willen we een nog hogere score. En als we echt kritisch zijn, had de “Requirement Gathering” gedetailleerder moeten zijn. We hebben nu relatief veel veranderingen in de testfase doorgevoerd, ondanks dat we periodieke demo's hebben gedeeld met de klant. Er was een keiharde deadline. Het was flink aanpoten, maar we hebben het tot ieders tevredenheid gered."

Stabiel voor de eindgebruikers

Nico: "De nieuwe software is inmiddels zo’n vier maanden operationeel. Alles loopt goed; het systeem biedt ons de stabiliteit die we verlangden. Voor ons was het belangrijkste dat de eindgebruikers – de schelpdiersector c.q. de grootafnemers – er goed en vertrouwd mee konden werken. En dat is gelukt."

Meer weten?

Meer informatie over de case of de toegepaste software, cloud- en microsoft-oplossingen? Neem dan contact met Ton van Veen. 

Kan ik je verder helpen?