Gemeente Breda inspireert werknemers tot samenwerken met Sogeti Social Intranet

Sogeti Social Intranet bij gemeente Breda

Klant.

Met ruim 180.000 inwoners is Breda de negende stad van Nederland. Bij de gemeente werken 1.600 medewerkers in verschillende afdelingen. Samen met de bewoners van Breda leiden zij het dagelijkse reilen en zeilen in deze historische vestigingsstad in goede banen. Sinds deze bestuursperiode (2014-2018) zet Breda fors in op het interactief delen van informatie. Het doel? Een echte netwerkorganisatie worden. Met medewerkers die makkelijk interactief communiceren met burgers en collega’s.

Vraag.

Interactief kennis delen is volgens de Gemeente Breda de sleutel tot efficiënt samenwerken en verbindend communiceren. Maar hoe zorg je dat 1.600 medewerkers laagdrempelig, interactief kunnen delen en samenwerken? Dat vraagt om een passend platform waarop medewerkers kennis en nieuws kunnen delen, elkaar kunnen vinden en samenwerken. Kortom, een nieuw social intranet.

Waarom SharePoint?

De Gemeente Breda wilde zijn intranet bouwen op basis van Microsoft SharePoint Online. Dit was de slimste en voordeligste optie, want het platform biedt alle gewenste functionaliteit en is onderdeel van Microsoft Office 365: de softwaresuite waar de Gemeente Breda al mee werkte en dus al een licentie voor had.

Oplossing.

Sogeti had de ideale oplossing in huis: het Sogeti Social Intranet (SSI). Dit is een kant-en-klaar interactief platform op basis van Microsoft SharePoint Online. Met een vaste prijs, vast implementatietraject en standaard configuratie. Maar niet alles ligt vast. Het SharePoint-portal is ontworpen volgens de huisstijl van de gemeente en is volledig responsive. Dat betekent dat de interface zich automatisch aanpast aan de schermgrootte. Erg praktisch voor de gemeentemedewerkers die het sociaal intranet op hun tablet of smartphone willen gebruiken. Sogeti biedt het responsive design nu als standaard optie in zijn SharePoint Online-aanbod.

Alles om te inspireren

People Inspire People (PIP) is de naam die de gemeente het platform gaf.  Verzonnen door een medewerker, gekozen door de rest van de organisatie . De naam PIP is een bewuste keuze, want het intranet biedt gemeentemedewerkers alle gewenste tools om elkaar te inspireren en stimuleren ‒ en wel op verschillende vlakken. Zo kunnen medewerkers op PIP nieuws delen, de collega met de juiste expertise vinden, chatten via Yammer, verlof aanvragen en samen in een SharePoint-community van gedachte wisselen over diverse thema’s.

People Inspire People-Gemeente Breda

Voor iedereen

Digitale samenwerking werkt alleen als iedereen meedoet. Het intranet is dan ook van iedereen en voor iedereen. Iedere medewerker kan eenvoudig zelf content plaatsen op PIP. Niet alleen in zijn eigen profiel, maar ook op de tijdlijn, in de nieuwscarrousel en het activiteitenoverzicht. In speciale beheertrainingen maakte Sogeti gemeentemedewerkers wegwijs binnen het Sogeti Social Intranet. Deze selecte groep heeft op zijn beurt deze kennis overgebracht aan de gebruikers. Zodat iedere medewerker weet hoe hij alles uit het interactieve platform kan halen.

People Inspire People-Gemeente Breda - community

Karin Neijenhuis – Senior Adviseur Communicatie Gemeente Breda

Het introduceren van een social intranet is één stap, de grootste stap komt daarna: de organisatie meekrijgen. Communicatie is en blijft een belangrijk aandachtspunt Een waardevolle tip van Sogeti was om te gaan floorwalken, persoonlijke hulp bieden op de werkvloer. Dit heeft een flinke bijdrage geleverd aan de adoptie van PIP.

Coen Eskes – Principal Consultant Office365 Sogeti

Wij zijn trots dat we ons Sogeti Social Intranet hebben kunnen vertalen naar een inspirerend, responsive samenwerkingsplatform voor alle medewerkers van de Gemeente Breda.

Benieuwd naar Sogeti Social Intranet voor uw organisatie?

Meer weten over de mogelijkheden van Sharepoint online? Neem dan contact op via onderstaande gegevens. U kunt de case ook nalezen via deze PDF.