Portfolio groei door wendbaar en proactief AgileBeheer

Klant.

Telindus-ISIT is specialist op het gebied van IP-netwerken en storage. Telindus levert veilige, schaalbare en hoog beschikbare infrastructuren ten behoeve van communicatie en datamanagement. Of het nu gaat om netwerkinfrastructuur, unified communications, storage of beveiliging, Telindus-ISIT is de expert met jarenlange ervaring op al deze vakgebieden. 

Vraag.

Voor de levering van de infrastructurele diensten aan één van haar klanten zijn tamelijk afwijkende serviceprocessen ingericht. In totaal bestaat de dienstverlening aan deze specifieke klant van Telindus uit 18 bouwblokken, inclusief ITIL-processen als incident management en change management. Maar ook aanvullende processen, zoals datawarehousing en operations management. Voor de levering van haar diensten, maakt Telindus-ISIT gebruik van een onderaannemer, die daarmee ook onderdeel uitmaakt van deze serviceprocessen en dus de serviceketen.

Zowel vanuit de klant als vanuit Telindus-ISIT zelf, bestond de behoefte om de serviceprocessen te professionaliseren. Daarbij diende de focus te liggen op het verhogen van de proactieve waarde en het vermogen om zo snel als mogelijk een veranderde klantwens door te voeren. Het resultaat is behaald door:

  • Een verandering door te voeren van reactief leveren naar proactief ondernemerschap met continue verbetering.
  • Het weghalen van overbodige, onnodige activiteiten in de serviceketen.
  • Het verhogen van de veranderkracht en verlagen van de time-to-market. 

Oplossing.

Om aan de vraag te kunnen voldoen hebben we onze AgileBeheer-oplossing toegepast. Onze oplossing biedt Telindus-ISIT de mogelijkheid haar beheerorganisatie wendbaarder, proactiever en effectiever te maken, door gebruik te maken van Agile-methodieken en door optimale integratie van beheer en (Agile) projecten. 

Het heeft ertoe geleid dat Telindus-ISIT meer wendbaar, effectief en proactief haar werk kan doen. Het resultaat is gerealiseerd door middel van twee deeloplossingen:

  • Implementatie van Agile Continual Service Improvement (CSI).
  • In sprints identificeren, analyseren en doorvoeren van verbeteringen op de belangrijkste serviceprocessen (change, design).

Onder begeleiding van twee Servicemanagement Consultants (AgileBeheer Experts van Sogeti), zijn het betreffende serviceteam én hun klant meegenomen in het analyseren en doorvoeren van de verbeteringen. Instrumenten zoals: Kanban en de AgileBeheer-aanpak ten behoeve van Agile CSI, zijn in de organisatie geborgd. Ook andere serviceteams hebben nadien gebruik gemaakt van deze methodiek.

Annelies van Zanten, Director Technical Operations, Telindus:

"Sogeti heeft een mooi resultaat behaald in het verbeteren van onze dienstverlening. De AgileBeheer aanpak is effectief gebleken en heeft ons de juiste instrumenten verschaft om onze dienstverlening voortdurend te kunnen verbeteren, onze doorlooptijden te verkorten en onze klanttevredenheid naar het gewenste niveau te krijgen."

Romeo Doekhi , Servicemanagement consultant, Sogeti:

"Prachtig om te zien hoe Agile-technieken, mits juist toegepast, in kort tijdsbestek kunnen leiden tot commitment en enthousiasme en een meer klantgerichte IT-dienstverlening."