Slot Racer Digital Twin

Digital Twin inzetten om efficiënt kunstmatige intelligentie modellen te trainen

Digital Twin als perfecte oplossing

Een machine zou altijd beschikbaar moeten zijn om trainingen te voorzien van feedback, een Digital Twin is hiervoor de perfecte uitkomst. Hoe werkt dat? Bekijk het artikel of ga direct naar SogetiLabs, waar dit project wordt ontwikkeld!

Naar SogetiLabs

Kunstmatige intelligentie modellen trainen is tijdrovend en als het model leert om een fysieke machine aan te sturen wordt dat alleen maar lastiger. Een machine zou altijd beschikbaar moeten zijn om trainingen te voorzien van feedback, een Digital Twin is hiervoor de perfecte uitkomst. SogetiLabs werkt eraan om dit mogelijk te maken binnen het project ‘Slot Racer’.  

Het doel

Het voornaamste doel is om het Slot Racer Project te gebruiken als demonstratie van hoe een Digital Twin ingezet kan worden om efficiënt een kunstmatige intelligentie model te trainen voor het aansturen van een fysiek apparaat. Bij het Slot Racer Project wordt tegen elkaar geracet met twee auto’s, het doel is om zo snel mogelijk over de finish te gaan zonder uit de baan te schieten. Aan het einde van het project zal een van de auto’s aangestuurd worden door het getrainde model. Een speler kan dan tegen een geoptimaliseerde computergestuurde tegenspeler spelen en proberen te winnen. Om de tegenspeler te trainen wordt niet alleen een echte baan gebruikt, maar ook een Digital Twin hiervan. 

Het model trainen

Om een kunstmatige intelligentie-model te trainen, is het belangrijk dat er feedback wordt voorzien van de huidige staat en de omgeving. In het geval van een echte race track gebeurt dat onder andere door middel van een camera. De camera is geplaatst boven de race track en maakt foto’s. Uit deze foto’s worden de auto’s herkend en worden de coördinaten van hun positie bepaald. Deze coördinaten kunnen worden gebruikt voor het trainen van de computer. Het trainen zal dan plaats kunnen vinden op de echte racebaan. Aangezien de computer veel iteraties -pogingen om snel te finishen- nodig heeft, zal er altijd iemand aanwezig moeten zijn om de auto terug te leggen op de race track. 

Digital Twin als oplossing

Er is een Digital Twin gemaakt van de Slot Race Track om het model alvast een richting in te sturen voor het trainen. Dit houdt in dat er een simulatie is die zich gedraagt als de echte race track. De coördinaten vanuit de echte race track, zullen ook bepaald worden binnen de simulatie. Een Digital Twin moet daarbij handelen op een manier die trouw is aan de natuurkunde van zijn fysieke tweeling. De simulatie wordt daarom opgebouwd uit de natuurkundige wetten, waaraan de auto’s om de racebaan onderhevig zijn. Zo speelt de uitwaartse kracht die ontstaat in de bocht een cruciale rol bij het bepalen of de auto’s niet uit de baan vliegen. 

What’s next?

Zodra het model is getraind om in de simulatie te winnen met een snelste rondetijd, kan het model verder worden getraind op de echte racebaan. Een racebaan die wellicht niet precies zo rijdt als in de simulatie, maar waar het model wél de weg al kent. Benieuwd naar de ontwikkelingen rondom SogetiLabs, de plek voor innovatie binnen Sogeti? Bekijk de services!

Naar SogetiLabs

Deel dit artikel

Kan ik je helpen?