VINT Symposium: The Reality Show

VINT Symposium 2021 - aanmelden

Mediarevolutie op komst

Synthetische media zijn definitief doorgebroken. Wat zijn daarvan de gevolgen voor organisaties en maatschappij? Bekijk de hele livestream terug op YouTube!

Naar de uitzending

Moord op de realiteit

Afgelopen jaar werd de waarheid aan alle uitkanten uitgedaagd. Sommigen zeggen dat we de moord op de realiteit meemaken: de infocalyps van onze informatiesamenleving. Wij zeggen welkom op het VINT Symposium 2021:

Het virus is een hoax, het vaccin een manier om Bill Gates de wereldmacht te laten grijpen, verkiezingen zijn electorale fictie en de bestorming van het Capitool is een media event. Informatie is slechts een startschot om het spel te laten beginnen.

Spelen met de Realiteit

Spelen met de Realiteit is de naam van het onderzoek dat VINT begin vorig jaar is gestart. In deze steeds virtueler wordende wereld is het van belang onze relatie met de realiteit opnieuw te ijken. Met een nieuwe (synthetische) mediarevolutie op komst en iedereen thuis achter zijn scherm geplakt, is dat belangrijker dan ooit. Bekijk hieronder het programma en meld je aan!

Setting the stage

We maken de balans op van een roerig jaar. Nep en echt liepen vloeiend in elkaar over.  De realiteit is een show en de show wordt realiteit. Technologie speelt hierin een cruciale rol - iedereen kan elk gewenst beeld, geluid of stem tevoorschijn toveren vanuit zijn eigen huiskamer. Organisaties gaan op zoek naar nieuwe ankerpunten voor deze mix van realiteiten. Hoe kunnen zij de nieuwste mediarevolutie in de vingers krijgen? Welke posities moeten ze innemen? Deze setting the stage is de opmaat voor de vier gasten die op het programma staan. Zij nemen het voortouw bij het beantwoorden van de nieuwe vragen die organisaties zich moeten stellen.

Amber Jae Slooten en de digitale ontwikkelingen in de mode-industrie

Amber Jae Slooten

We starten dit jaar het VINT-Symposium met het opzienbarende verhaal van Amber Jae Slooten. Ze werd zij de eerste modeontwerper die afstudeerde met een digital-only collectie. Amber is de creatieve directeur en mede-oprichter van The Fabricant, de coolste scale-up van Nederland. The Fabricant opereert op de grens van realiteit en fictie. Met bijna dertig medewerkers uit onder andere de VS, Portugal, Italië, Tunesië timmert dit “Amsterdamse” modehuis internationaal enorm aan de weg. Amber stelde zichzelf de vraag of een vervuilende industrie zichzelf volledig opnieuw kan uitvinden. Haar antwoord is: digitale mode dat niet is bedoeld om “echt” te dragen.

Fysieke kleding is er genoeg. De industrie moet van fast naar slow. Ze beweegt zich een wereld waar nog weinig ontwerpers zich begeven. Ze integreert mode met de technologie van filmische animatie en combineert het reële met het virtuele. Het raakt relevante thema’s rondom onze digitale identiteit. Het biedt ook een kijk in de toekomst van technologie en een nieuwe esthetiek die deze voortbrengt. Met haar thought-couture daagt Amber andere industrieën uit hetzelfde pad te bewandelen. Staat niet materiële mode symbool voor een duurzame economie? 

Ronald Voorn over de Business Reality

Ronald Voorn

Wel eens gedacht om CGI-influencers in te zetten, of met virtual humans aan de slag te gaan? Al eens overwogen om een non fungible token (NFT) te maken van een digitaal product? Niemand beter dan Ronald Voorn kan antwoorden geven op de nieuwe vragen die de synthetische media revolutie oproept. Ronald is sinds 1982 actief met het managen van merken. De eerste tien jaar vanuit de reclamewereld, daarna was hij onder andere verantwoordelijk voor het merk Heineken.

Voor mensen in het marketing en customer experience vak vormen synthetische media-ontwikkelingen een walhalla. Nog nooit was het zo eenvoudig om met beelden en geluiden mensen te verleiden en even een breinpositie te krijgen. Hij ziet enorme business kansen voor iedereen die met de synthetische media aan de slag wil gaan. Maar om die kansen te benutten moet wel een moderne marketingbril op worden gezet. Hoe komen aandacht voor het merk en merkwaarden eigenlijk tot stand in deze synthetische media jungle?

Kelli van der Waals over parallelle werelden van jongeren

Kelli van der Waals

Kelli van der Waals schreef het boek “Picture Perfect”, over de huidige jongeren en de
parallelle wereld waarin zij opgroeien. Het schetst een openhartig beeld van hoe synthetische mediabelevingen via de smartphone de geest en het lichaam van nieuwe generaties vormt. In september verschijnt haar nieuwe boek “Koud Water”, over hoe we ons leven vormgeven in het digitale tijdperk. Kelli is journalist voor Vrij Nederland, De Volkskrant en Trouw en zelf een millennial. Inmiddels mogen we 63% van de wereldbevolking rekenen tot millennials en de nog jongere Gen Z. Kelli legt uit hoe deze parallelle wereld voor deze generaties werkt, aan de hand van pakkende voorbeelden uit de media- en celebrity cultuur.

Wat gebeurt er met het traditionele beeld van echt en nep? En welke consequenties heeft dat voor marketing, economie, educatie werk en relaties? Kortom, het functioneren van een toekomstige maatschappij?

Deepfake: blessing in disguise

Hans Schnitzler op het VINT Symposium

De derde gast op onze Reality Show is Hans Schnitzler. Hij komt met een opmerkelijk betoog. Hans juicht het namelijk toe dat dankzij deepfakes what-you-see-is-what-you-get niet meer opgaat. Hiervoor snijdt hij fundamentele filosofische vragen aan die bepalend zijn voor hoe wij met technologie dienen om te gaan. Dit leidt tot de pijnlijke constatering dat onze kijk op technologie is gebaseerd op misvattingen, valse aannames en misleidende gedachten. Dat moet volgens hem anders. Om te beginnen door het idee dat technologie slechts uit dode objecten bestaat naar de prullenbak te verwijzen.

Hans Schnitzler is filosoof, publicist, auteur van ‘Het digitale proletariaat’ (2015), journalist bij journalistieke waakhond Follow The Money en voormalig columnist voor de Volkskrant. Door sommigen wordt hij betiteld als technofoob of vooruitgangshater. Zelf ziet deze vrolijk twitterende filosoof zich eerder als cultuurcriticus met een bijzondere interesse voor onze technologische conditie. Hij staat een kritische filosofie voor. Dat wil zeggen dat hij graag onder de oppervlakte kijkt naar mogelijke belangen, machtsstructuren en andere olifanten die ons slimme mensen- en dingenuniversum richting geven.

Welkom bij The Reality Show

We openen onze digitale deuren op dinsdag 15 juni 2021 voor iedereen die in het informatievak zit. Van marketeers en kennisarchitecten tot app bouwers, deep fakemakers, persvoorlichters, data analisten tot Chief Information Officers.

Aanmelden

Reserveer vast dinsdag 15 juni van 10.00 tot 13.00 uur in jouw agenda voor het VINT Symposium 2021. Laat je inspireren door de voorbeelden en ga ermee aan de slag. Schrijf je alvast gratis in!

Kan ik je helpen?

Profielfoto Menno van Doorn Principal VINT
Phone number: +31651270985

Aanmelden VINT Symposium

Je gegevens worden gebruikt door Sogeti om met je te communiceren over (het onderwerp van) deze aanvraag.

4 redenen om je aan te melden

  • Alles over de synthetische mediarevolutie
  • De toekomst van realiteitsbubbels
  • Voorproefje van het boek ‘Spelen met de Realiteit’
  • Vrijblijvend deelnemen

Zien wij je virtueel op 15 juni van 10.00 - 13.00 uur? Meld je vrijblijvend aan!

10:00 - 13:00
Live uitzending Sogeti