Blockchain technologie voor loyaltyprogramma’s

Hoe haal je met blockchain meer uit loyaltyprogramma’s? Neem daarvoor contact op met Joleen.

Sogeti Blue header

Hoe werkt blockchain voor loyaltyprogramma’s?

Met blockchain kun je het eigenaarschap van digitale spaarpunten in loyaliteitsprogramma’s vastleggen en bijhouden. Een gedeeld digitaal grootboek, met één versie van de waarheid.

Waarom een loyaltyprogramma met blockchain?

Eén huishouden doet gemiddeld mee aan 29 loyaltyprogramma’s. Dat betekent 29 pasjes, spaarkaarten of persoonlijke webpagina’s. Niet zo gek dat consumenten het overzicht kwijtraken en vaak afhaken. Consumenten gebruiken gemiddeld 46 procent van de loyaliteitsprogramma’s waar ze aan meedoen niet. Hoe kun je daar als aanbieder van een loyaliteitsprogramma verbetering in aanbrengen?

Wat betekent blockchain technologie voor loyaltyprogramma's?

Blockchain toepassingen

Wanneer je een loyaltyprogramma baseert op blockchain technologie, kun je als partners eenvoudig samenwerken in één loyaltyprogramma. Dat is prettig en overzichtelijk voor consumenten. En makkelijk voor aanbieders van loyaliteitsprogramma’s: als verschillende aanbieders samen een loyaliteitsprogramma opzetten of klanten de mogelijkheid willen bieden om punten bij partners te verzilveren, delen ze één transactieoverzicht. Het is niet meer nodig ieder een eigen datawarehouse bij te houden waarbij de onderlinge afrekening arbeidsintensief is door bijvoorbeeld definitieverschillen.

De voordelen van blockchain in loyaliteitsprogramma’s voor consumenten 

  • Minder verschillende spaarprogramma’s
  • Optie om spaarpunten te verzilveren voor veel verschillende producten en diensten 
  • Diverse loyaltyprogramma’s van partneraanbieders in één overzicht

De voordelen voor aanbieders van loyaltyprogramma’s

  • Eenvoudig partnerships met andere aanbieders sluiten en onderhouden 
  • Meer actieve lidmaatschappen, waardoor consumenten meer punten sparen en uitgeven
  • Kostenbesparing door automatisch bijhouden en vastleggen spaarpunten
  • Veiligere uitwisseling en administratie van digitale spaarpunten
  • Hogere klanttevredenheid, meer klantenbinding en beter imago

Hoe werkt blockchain in loyaltyprogramma’s?

Blockchain registreert wie de eigenaar is van digitale spaarpunten. Als een consument een punt krijgt, verzilvert of verhandelt in een exchange, legt blockchain deze transactie vast. Niet op één plek, zoals in een datawarehouse, maar op verschillende locaties. Dat maakt blockchain veilig: er zijn meer kopieën van de transactiegegevens van spaarpunten op diverse plekken opgeslagen. Het maakt loyaliteitsmarketing ook overzichtelijker: er is maar één versie van de waarheid. Voor aanbieders, partners en consumenten.

Een voorbeeld van blockchain voor loyalty

Singapore Airlines biedt klanten KrisPay. Hierbij verzamelen klanten KrisFlyer-punten wanneer ze vliegen. Deze spaarpunten kunnen ze nu ook inwisselen bij partners. Het is bijvoorbeeld mogelijk om hier benzine en elektronicaproducten voor te kopen. Door deze blockchain toepassing wordt het loyaliteitsprogramma meer gebruikt en verhoogt Singapore Airlines de omzet, klantretentie en klanttevredenheid.

Waarom Sogeti?

  • Services om van start tot finish een passende blockchain oplossing voor loyaltyprogramma’s te ontwikkelen. Van advies tot realisatie en van prototype tot beheer.
  •  Ervaring met en kennis van blockchain toepassingen in diverse branches.
  • Insert list item here

Aanvullende expertise, zoals cryptography, security en test automation.

Vind meer over de Sogeti blockchain services

Benieuwd naar de mogelijkheden van blockchain voor jouw loyaliteitsprogramma’s? Vraag een inspiratiesessie aan bij Joleen van der Zwan via onderstaande contactgegevens.

Aan de slag met deze Blockchain Service(s)

Contact

E-mail Joleen

Updates

Blockchain technologie voor loyaltyprogramma’s

Blockchain Loyalty Programs
Getagd in: Blog, Blockchain, Loyaltyprogramma, Blockchain technologie, Video,

Blockchain; dé oplossing voor loyalty programma's