Digitaal werken

Overal werken met elk device met gepersonaliseerde werkplekken in één digitale omgeving! Het kan met Smart Workspace. 

Header graphic Digitaal Werken

Het Nieuwe Werken heeft een ware evolutie doorgemaakt en was het startsein voor de trend naar digitaal werken. Wat houdt dat in? 

Wat is een digitale werkplek?

Icoon Digitaal WerkenEen digitale werkplek is geen vaste - fysieke - werkplek meer. Medewerkers kunnen hun online werkplek op ieder gewenst moment, vanaf elke denkbare locatie benaderen met verschillende devices.

Eén van de basiscomponenten is de cloud met steeds meer nieuwe functionaliteiten en apps. De uitdaging is dan om al deze diensten van verschillende partijen te ontsluiten in één geïntegreerde omgeving – de digitale werkplek. De medewerker hoeft zich op deze manier maar één keer te identificeren. En op basis van zijn rol krijgt hij de juiste toegang tot applicaties en informatie.

Als de modern workspace zich aanpast aan de identiteit van gebruikers, gaat samenwerken écht verder dan de muren van uw organisatie. Via teamsites werken medewerkers bijvoorbeeld gemakkelijk samen met partners en leveranciers. Zij werken snel en effectief aan projecten of in de productieketen.

Medewerkers die goed samenwerken zijn een belangrijke voorwaarde voor succes. En dat succes is cruciaal. Zeker in deze tijd van grote digitale veranderingen. Het stelt organisaties in staat om sneller te innoveren en efficiëntie te vergroten.

Van Het Nieuwe Werken naar een online werkplek

Zo’n 10 jaar geleden lanceerde Microsoft Het Nieuwe Werken. Een visie op de manier waarop mensen nu en in de toekomst communiceren en samenwerken. Werk en privé gingen steeds meer door elkaar heen lopen. Om deze twee werelden met elkaar in balans te brengen, was het belangrijk om onafhankelijk van plaats en tijd te kunnen werken.

In de afgelopen 10 jaar is er veel geschreven over de voordelen en nadelen van Het Nieuwe Werken. Met de snelheid van de digitale transformatie is het niet meer een vraag of, maar hoe snel je kunt veranderen. Je moet als organisatie meegaan om te overleven.

De focus ligt nu op organisaties die een netwerk van medewerkers, klanten en partners vormen, die samen hetzelfde doel nastreven. Het gaat over empowerment van medewerkers, over hogere productiviteit door betere samenwerking en over optimaal (net)werken. Een digitale werkomgeving maakt dit allemaal mogelijk. 

De evolutie van de digitale werkplek

In 2015 werkte 52% van onze beroepsbevolking elke dag met drie of meer apparaten. 80% van het werk gebeurt buiten de kantoormuren. 44% van de professionals geeft aan dat hun privé device beter uitgerust is dan de apparatuur die ze voor hun werk gebruiken. Kortom, de werkplek is niet langer een bestemming maar datgene wat we doen ongeacht waar en wanneer. 

We zetten alle 7 oorzaken van de werkplekevolutie op een rij:

  1. Van organisatiesilo’s en fragmentatie naar een verbonden organisatie
    Door agile werken, worden muren tussen afdelingen en teameilandjes geslecht. Teams worden samengesteld op basis van toegevoegde waarde en het netwerk. Medewerkers krijgen daarbij steeds meer verantwoordelijkheid om in multidisciplinaire teams te doen wat goed is voor de organisatie.
     
  2. Van hiërarchie naar een platte organisatiestructuur
    We leven in een tijd met platte organisatiestructuren. Dat stimuleert interactie tussen mensen, ongeacht functie of positie in het bedrijf. Leiders die zorgen voor een gespreid bedje voor medewerkers zijn niet langer succesvol. Individuen gaan graag zelf de uitdagingen aan. Dat zorgt voor meer betrokkenheid met een gemeenschappelijk doel; het beste voor de klant.
     
  3. Van werken op kantoor naar altijd en overal kunnen werken
    Virtuele samenwerking op afstand evolueert zo snel dat verwacht wordt dat iedereen in 2020 tijd- en locatie- onafhankelijk werkzaam is. De fysieke plek op kantoor verdwijnt en krijgt een andere rol: het faciliteren van ontmoetingsplekken tussen collega’s, klanten en partners.
     
  4. Van de negen-tot-vijf baan naar tijdonafhankelijk werken
    Medewerkers willen altijd en overal verbonden zijn met hun werk: de online werkplek. Daarmee bepalen ze zelf wanneer ze wat doen. Flexibele werktijden en een betere werk/privé balans maakt de werkgever bovendien veel aantrekkelijker. Daarbij worden mensen steeds meer afgerekend op wat ze opleveren, niet in hoeveel tijd ze dat doen.
     
  5. Van werkplek op locatie naar werken vanuit de cloud
    Cloudtechnologie biedt een goedkoper en eenvoudiger alternatief om beter samen te werken of informatie uit te wisselen. In 2016 werkte 28% van het Nederlands bedrijfsleven uit de cloud. Medewerkers weten prima zelf de weg naar de cloud te vinden. De IT-afdeling zal kaders moeten scheppen waarbinnen dat mogelijk is. Tegenhouden is allang geen optie meer.
     
  6. Van controle naar het heft in eigen handen
    Normaal gesproken is het de IT-afdeling die bepaalt met welke technologie het bedrijf werkt. De nieuwe generatie professionals gaat ervan uit, dat ze met hun eigen tablet en online werkplek makkelijk toegang hebben tot alle werkgerelateerde informatie. Ook gebruikers van eerdere generaties hebben behoefte aan meer flexibiliteit en slimmere manieren van werken met een modern workspace.
     
  7. Van ondersteuning naar ‘self supporting’
    In plaats van volledige controle te (willen) houden op het technologiebeleid, krijgt de IT-manager in organisaties veel meer een faciliterende rol. Met bijvoorbeeld het aandragen van ‘self service’ oplossingen, met meer keuzevrijheid en gemak voor de gebruiker. Tegelijkertijd helpt dit IT-afdelingen om compliant te zijn en blijven.

Gebruiker centraal zetten

Wie nu nog denkt op de oude voet verder te kunnen gaan, heeft een probleem. Daar waar marketeers al jarenlang spreken over de klant centraal, moet de IT-manager de gebruiker centraal stellen, niet de technologie of het proces. Marketeers moeten meer dan ooit in de huid kruipen van de klant. Laat dat ook het motto zijn voor de IT-manager. De digitale werkplek is hiervoor het meest tastbare middel.

Hoe helpt Sogeti u daarbij?

The workplace is no longer a place it’s what people do.

Elke organisatie is anders, net als iedere medewerker. Daarom is er Sogeti Smart Workspace: één pay-per-use digitale werkplekomgeving die afgestemd is op uw organisatie en gepersonaliseerd is voor elke gebruiker. Uw medewerkers vinden er alle applicaties en informatie. Daarmee kunnen ze altijd, overal en op elk device samenwerken op de manier die ze willen.

Sogeti is implementatie partner van Microsoft voor de Modern Workplace en Office 365. Smart Workspace biedt u een complete alles-in-één oplossing, van Identity & Access Management tot aan het datacenter.

Contact

E-mail Chris