interview banner

Digitaal innoveren: van techniek tot organisatievraagstukken

“Digitalisering en innovatie vraagstukken vragen vaak een creatieve en brede insteek vanuit meerdere expertises, wij zoeken als één team naar de beste aanpak en oplossing op basis van inhoud.”

Sogeti en Capgemini Invent werken al meerdere jaren geregeld samen. Johan Flikweert van Sogeti en Erik Hoorweg van Capgemini Invent leggen uit wat de toegevoegde waarde is van het combineren van de expertise van beide bedrijven én hoe ze elkaar scherp houden.

Als Cloud Subject Matter Expert is Johan Flikweert verantwoordelijk voor Business Development Cloud binnen Sogeti Nederland. Erik Hoorweg is Sector Lead Public bij Capgemini Invent en houdt zich onder andere bezig met organisatieontwikkeling en advies voor de publieke sector. Beide heren komen elkaar regelmatig op de werkvloer tegen aangezien Sogeti en Capgemini Invent de afgelopen jaren de krachten geregeld bundelen. Flikweert en Hoorweg vertellen over de aard en voordelen van de samenwerking, waarom dit zo goed werkt en hoe ze elkaar scherp houden.  

We vullen elkaar aan: techniek en organisatievraagstukken vinden elkaar in digitalisering

“Van oorsprong is Sogeti een vaktechnisch bedrijf met de focus op digitalisering, cloud, DevOps en Cyber Security”, legt Flikweert uit. “De vragen waarmee organisaties in hun digitaliseringslag bij ons komen zijn vaak technisch van aard. Denk daarbij aan het realiseren van een Cloud Foundation of het migreren van applicaties naar de publieke Cloud. Het succes van de oplossing is echter zelden strikt technisch. In vrijwel alle gevallen raakt het de expertise en werkwijze van de betrokken medewerkers en heeft het invloed op de interne processen. Daardoor zit er vaak ook een breder organisatievraagstuk in verwerkt. Organisatievraagstukken gaan vaak verder dan de IT-afdeling en raken aandachtsvelden die buiten de expertise van de Sogeti-experts liggen. Daarom zijn we een samenwerking aangegaan met Capgemini Invent. Hun expertise ligt op het gebied van organisatiestrategie, innovatie en veranderkunde. Dat, gecombineerd met de technische expertise van Sogeti, maakt dat we elkaar heel goed aanvullen.”

“Sogeti en Capgemini Invent werken bij bepaalde opdrachten en aanbestedingen samen als één team”, vult Hoorweg aan. “We creëren per opdracht een joint team van mensen die qua kennis en ervaring het beste bij de opdracht passen. Zo werken we samen op basis van gelijkwaardigheid en dat werkt heel prettig.”

Bij die samenwerking staat de waarde voor de klant centraal, aldus Hoorweg. “Zowel bij Sogeti als bij Capgemini Invent zijn we niet van de poeha. We zoeken naar de beste aanpak en oplossing, op basis van inhoud.” Flikweert knikt bevestigend. “Soms is Sogeti in de lead en soms Capgemini Invent, dat hangt af van de klantvraag. We combineren onze expertises en werken samen als één team. We hebben een goede klik samen en dat komt de samenwerking natuurlijk alleen maar ten goede.”

Voordelen van samenwerken

Flikweert: “Door onze krachten te bundelen kunnen we een betere dienst leveren met een beter resultaat. Zoals gezegd vullen we elkaar aan. De versnelde digitalisering en dynamiek als gevolg van bijvoorbeeld ‘Covid’ van de afgelopen jaren, heeft ook nieuwe uitdagingen met zich meegebracht. Nieuwe technologieën, groeiende vraag naar specifieke expertise, en veranderende omstandigheden (thuis werken), gaven en geven nog steeds aanleiding tot een verandering van de aanpak en werkwijze. Digitale werkplekken ten behoeve van online (thuis) werken en volledig geautomatiseerde processen in reactie op personeelstekorten of met als doel flexibel schaalbaar te worden als organisatie, zijn slechts enkele voorbeelden van oplossingen waar de standaard technologie inbreng of de standaard consultancy niet meer voldoet. Er is regelmatig een noodzaak om nieuwe expertise aan te dragen, of nieuwe expertise te ontwikkelen door slim te combineren. Zo brengt onze samenwerking complementariteit met zich mee.” Volgens Hoorweg wordt daarmee het ‘hamer-en-spijker-syndroom’ voorkomen. “Dus niet: we hebben een standaard oplossing en elke klantvraag wordt daarmee een spreekwoordelijke spijker. Met elkaar hebben we een veel grotere gereedschapskist. En daarmee kunnen we gezamenlijk met de klant beter inspelen op zijn behoefte en voorkomen we symptoombestrijding.”

In onze aanpak zien we het als essentieel dat we de klant bewust en vertrouwd maken met de mogelijkheden en implicaties van innovatie en digitalisering. Als voorbeeld geeft Flikweert dat bedrijven en organisaties flexibel en wendbaar willen zijn. “Ze willen technologie snel kunnen op- en afschalen. Met de Cloud kan dat technisch gezien vrij eenvoudig. Die innovatie is prachtig, maar alleen de knop omzetten kan op korte termijn succesvol blijken, maar op termijn juist tot grotere problemen leiden. Door de medewerkers en het management bij een klant bewust te maken van de mogelijke gevolgen van digitalisering, zijn we in staat de expertise en kennis van de klant te combineren met onze technische en organisatie expertise. Deze transparantie en samenwerking leidt daarbij tot beter passende oplossingen en tot het voordeel dat het management beoogt.”

We houden elkaar scherp

Hoorweg benadrukt dat transparantie de grootste pijler is in de samenwerking tussen Sogeti en Capgemini Invent. “Door de culturele fit hebben we een basis van vertrouwen. We kunnen elkaar aanspreken en aanvullen. Daar komt die complementariteit weer tot zijn kracht.” Flikweert beaamt dat. “We spreken over hetzelfde onderwerp vanuit een andere invalshoek. Zo houden we elkaar scherp. Nieuwe technologie introduceren is niet altijd een verbetering, daar tegenover staat dat digitalisering in veel gevallen een significante verandering van processen vereist, dat betekent dat ook de betrokken mensen moeten meebewegen. Om efficiënt en doelgericht resultaat te boeken, moeten deze aspecten vroegtijdig aan de orde gesteld worden.”

Dat is volgens Hoorweg de succesfactor van de samenwerking tussen de twee bedrijven: “We hebben beiden een eigen expertise en zijn daarin ook los van elkaar succesvol. Bij vraagstukken op het gebied van organisatie en technologie is een samenwerking dus puur complementair en van grote toegevoegde waarde.”

Wil je meer weten?