De twee onderdelen van een zinvolle app

De twee onderdelen van zinvolle apps

Wat is de juiste strategie?

Een app hebben voor het hebben van een app, is niet de juiste strategie. Maar wat is dan wel de juiste strategie? Ontdek de twee onderdelen voor een zinvolle app of bekijk de Tech Workout (webinar) terug!

Naar webinar

 

 

Sinds de uitbraak van het Corona virus is er een enorme stijging te zien in het gebruik van mobiele apps. Gartner voorspelt dat deze trend zich ook hierna nog jaren doortrekt. Nu hoor ik je denken, moet ik nu ook een mobiele app? Een app hebben voor het hebben van een app, is niet de juiste strategie. Maar wat is dan wel de juiste strategie?

Twee onderdelen

Op het moment zijn er ongeveer 2,5 miljoen apps te vinden in de Google Play Store en bijna 2 miljoen in de App Store. Het is van belang dat jouw app relevant is, waarde toevoegt en daardoor zinvol is. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe krijg je dat voor elkaar? Wij denken dat zinvolle apps bestaan uit 2 onderdelen: de behoeftes van de gebruiker en de technische mogelijkheden van een mobiel apparaat.

Zinvolle app

 

Gebruiker

“Want your users to fall in love with your designs? Fall in love with your users.”

- Dana Chisnell

Bovenstaande quote laat zien hoe belangrijk customer obsession is. Door jouw gebruikers te begrijpen, weet je wat hun behoeftes zijn. Blijf dus niet aan de oppervlakte, maar ga de diepte in.

De eerste stap in het begrijpen van jouw gebruiker, is het kaderen van je doelgroep. Wanneer je ‘iedereen’ als doelgroep neemt, ontbreekt de focus. Focus creëer je door persona’s te maken voor de verschillende type gebruikers. Een persona laat een gedetailleerd beeld van jouw gebruiker zien. Denk aan motivaties, doelen, frustraties en persoonlijkheid. Ook is het schetsen van de context en situatie van belang. Zo kan iemand een totaal andere behoefte hebben tijdens het haasten naar de bus, dan tijdens het relaxen op de bank. De persona wordt vervolgens afgemaakt met demografische gegevens om een compleet beeld te geven.

Frequentie & Duratie

 

Naast het begrijpen van jouw gebruiker, zijn er ook algemene patronen te vinden in het gedrag van mensen in relatie tot de diverse devices. Hierboven laat de grafiek de frequentie en duratie van het gebruik van verschillende devices zien. De regels luiden ‘Hoe kleiner het scherm, hoe vaker het device wordt gebruikt’ en ‘Hoe groter het scherm, hoe langer het device wordt gebruikt’.

 

On-the-couch - On-the-go

 

De grafiek hierboven laat het gebruik van kleine schermen zien in relatie tot momenten op de dag. Dit principe noemen ze ‘on-the-go – on-the-couch’. In de ochtend, tijdens lunch en in de avond, wordt vaak het kleine scherm gebruikt voor langere periodes. Denk maar aan het scrollen op Facebook of Instagram of een serie kijken op Netflix. Dit zijn voorbeelden van het on-the-couch scenario.

Door de dag heen wordt het kleine scherm er ook met regelmaat bijgepakt, echter zijn dit micro-interacties om snel even wat te checken of om snel even wat informatie op te zoeken. Bijvoorbeeld als je in de trein zit en snel de tijden van je overstap moet opzoeken of als je de locatie van je volgende meeting op moet checken. Deze snelle interacties zijn typische voorbeelden van het on-the-go scenario.

Ondanks dat deze patronen over het algemeen gelden en handig zijn om te gebruiken in het creëren van jouw app gelden ze niet altijd. Doe altijd onderzoek naar jouw gebruikers om te zien of dit ook voor hen klopt.

Technologie

Aan de andere kant van de vergelijking hebben we de technologie die een mobiel device te bieden heeft. Het gaat met name om de functionaliteiten die een mobiel platform uniek maakt. Maar wat zit er dan in een telefoon dat een telefoon zo uniek maakt?

Functionaliteiten Mobiel

Het grootste Unique Selling Point van een mobiel toestel is dat het formaat en de vorm het toelaat om je telefoon gemakkelijk on-the-go te gebruiken. Iets op je telefoon checken is veel sneller gebeurd dan je laptop erbij pakken. Dit komt door het formaat van de telefoon en omdat je je telefoons op een intuïtieve manier kan bedienen met het touchscreen. Zo kan de zinvolle app op elk moment erbij gepakt worden, of de gebruiker nou 30 seconden te tijd heeft of 30 minuten.

Daarnaast zit in de gemiddelde mobiele telefoon een heel scala aan sensoren die gebruikt kunnen worden vanuit de zinvolle app. Denk bijvoorbeeld aan de camera, Bluetooth, WiFi of de NFC- en GPS-sensoren. Zo kan bijvoorbeeld Bluetooth of WiFi gebruikt worden om verbinding te maken met andere devices, de NFC-scanner gebruikt worden om pasjes uit te lezen of de GPS-sensoren gebruikt worden om de gebruikers locatie te bepalen.

“Als je app niet minstens één van de functionaliteiten gebruikt, kun je je afvragen of een app wel nodig is.”

Wat de zinvolle app relevant maakt voor de gebruiker is de toegevoegde waarde die de unieke functionaliteiten van een mobiele telefoon leveren. Als dit niet het geval is zou bijvoorbeeld gekeken kunnen worden naar een desktopapplicatie, een (mobiele) website of een Progressive Web App (PWA).

Ik hoor je al zeggen, connectiviteit, een camera of push notificaties zijn niet uniek voor het mobiele platform? Een laptop heeft toch ook gewoon WiFi en Bluetooth? Het gaat hier met name om de combinatie van functionaliteiten. Omdat het mobiele platform heel gemakkelijk in een on-the-go situatie te gebruiken is, zijn ook de functionaliteiten als WiFi en Bluetooth unieke functionaliteiten op het mobiele platform.

Een zinvolle app

  • Is relevant en voegt waarde toe voor de gebruiker
  • Gebruikt de unieke mogelijkheden van een mobiel apparaat

Dus wil jij een zinvolle app voor jouw business? Wij kunnen jou helpen met het maken van een nieuwe app of het beheren en door ontwikkelen van jouw bestaande app. Mocht je meer informatie willen, neem dan contact met ons op!

Kijk hier de Tech Workout (webinar) over Zinvolle Apps terug:

Naar webinar

Kan ik je helpen?

Profielfoto Will Thieme Expert Mobile Developer
Phone number: +31 886 606 600