Is jouw app future-proof?

Is jouw app future proof?

Zorg voor tevreden gebruikers

Werkt jouw app, ondanks alle updates, nog helemaal naar behoren? Will Thieme neemt je mee in een aantal belangrijke factoren en geeft aan waar je op moet letten. Hulp nodig bij het ontwikkelen of onderhouden van jouw app? Neem contact met ons op!

Expertise aanvragen

Er zijn veel verschillende externe factoren die het goed werken van jouw app beïnvloeden. Volgens onderzoek verwijderen ontevreden gebruikers al snel een app van hun telefoon bij slechte prestaties, soms al na het ervaren van een enkele bug. Wat kun je doen om dit te verhelpen? Hoe kan ik zorgen dat mijn app goed blijft werken? Wat zijn de factoren waar ik rekening mee moet houden? Lees verder voor het antwoord op deze vragen!

OS-updates

iOS en Android worden meerdere malen per jaar geüpdatet. Nieuwe versies van iOS en Android zorgen vaak voor problemen met mobiele apps. Bij elke versie publiceren Apple en Google een grote lijst met changes waar rekening mee gehouden moet worden bij het ontwikkelen van apps.

Android vs Apple

Vaak komt het voor dat schermen er anders uit zien op nieuwe OS-versies en dit kan voor problemen zorgen. Er komen functionaliteiten bij of ze worden uit gefaseerd. Zo kan een update er heel gemakkelijk voor zorgen dat jouw app niet meer werkt. Daarnaast moet bij het implementeren van de wijzigingen ook backwards-compatibility gegarandeerd worden. Dit houdt in dat de app niet alleen op de nieuwste versie van het OS goed werkt, maar ook op oudere versies.

Nieuwe toestellen

Een andere variabele die constant in beweging is, zijn de toestellen waar jouw app op geïnstalleerd is. De grote leveranciers van telefoons zoals Apple, Google, Samsung en Huawei komen elk jaar met nieuwe toestellen. Een nieuw toestel heeft natuurlijk nieuwe hardware en het komt vaak voor dat jouw app niet goed om kan gaan met deze nieuwe features.

Nieuwe features op iPhone

Toen bijvoorbeeld gezichtsherkenning voor het eerst uitkwam, werkte veel inlog schermen niet meer op telefoons die deze gezichtsherkenning ondersteunde. Dit soort scenario’s komt veel vaker voor. De nieuwe hardware die in nieuwe toestellen zit, zorgt vaak voor problemen. Als jouw app hier geen rekening mee houdt kan het zijn dat jouw app niet goed om kan gaan met nieuwe toestellen.

Richtlijnen Apple en Google

Google en Apple hebben elk hun richtlijnen en regels als je apps wil publiceren via de App Store of de Play Store. Voldoet jouw app niet aan deze richtlijnen en regels, dan komt hij niet in de stores te staan. De richtlijnen van Apple of Google willen nog wel eens veranderen. Dit kan ervoor zorgen dat jouw app niet meer voldoet aan de gestelde eisen van Apple en Google. In het ergste geval zal Apple of Google jouw app uit te store halen. Dit is natuurlijk een situatie waar je je niet in wil begeven. Voor iOS gelden de richtlijnen voor Apple Apps en de richtlijnen van de App Store. Voor Android gelden de richtlijnen voor Android Apps en de richtlijnen voor de Play Store.

Andere afhankelijkheden

Naast de bovengenoemde zaken zijn er nog een aantal andere factoren die mee kunnen spelen. Het gaat hier allemaal om factoren waar jij zelf geen controle over hebt en waar jij dus rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van jouw app.

Neem bijvoorbeeld de compilers van Apple en Google.  Een compiler is een tool die de vertaalslag maakt van de code die jij schrijft naar de code die een mobiel toestel begrijpt. Deze worden ook met regelmaat geüpdatet. Het beste is dan om zo snel mogelijk jouw app te hercompileren met deze nieuwe compiler zodat de apps tip-top samenwerken met het toestel waar ze op geïnstalleerd staan. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeltaal waar jij jouw app mee geschreven hebt.

Van Java tot Flutter

Als jouw app code van derde partijen gebruikt is dat ook een belangrijke factor die jij mee moet nemen. Als je een hybride app gemaakt hebt met bijvoorbeeld Xamarin, Flutter, Ionic of React Native gebruik je altijd code van derde partijen en is dit dus erg belangrijk. De derde partijen die de code onderhouden moeten ook zorgen dat hun code werkt op de nieuwste OS-versies, op de nieuwste toestellen en dat ze compliant zijn met de nieuwste richtlijnen. Als de derde partij wijzigingen aanbrengt in hun code worden deze nog niet direct gebruikt in jouw app. Jij zal handmatig de code van de derde partijen moeten om te zorgen dat uiteindelijk jouw app ook werkt op de nieuwste OS-Versies, op de nieuwste toestellen en voldoet aan de nieuwste richtlijnen.

Wat nu?

Doordat er heel veel verschillende soorten toestellen en OS-versies bestaan is het soms lastig om problemen op te sporen. Een efficiënte manier om dit te doen is door het gebruik van geautomatiseerde tests in een Test Cloud. Deze tests kunnen snel op veel verschillende toestellen en OS-versies uitgevoerd worden. De twee meest gebruikte platformen hiervoor zijn AWS Device Farm en Visual Studio App Center.

Daarnaast moet je zorgen dat je jouw app goed bijhoudt. Je zal al de variabelen langs moeten lopen om te zorgen dat jouw app nog werkt voor al jouw gebruikers. Dit kun je alleen maar doen als je constant met jouw app bezig bent en met regelmaat een nieuwe release uitbrengt.

App release

Dat hoef jij natuurlijk niet alleen te doen. Wij kunnen jouw app in beheer nemen en jou compleet ontzorgen. Wij zorgen dat jouw app altijd blijft werken, crash-vrij is en altijd blijft voldoen aan alle standaarden. Zo hoef jij hier geen inspanning op te leveren en kun je je focussen op wat echt belangrijk is voor jouw business.

App wasstraat Sogeti

Hulp nodig?

Mocht het complete beheer van jouw app nu iets te veel zijn, dan kunnen wij jou helpen met onze app wasstraat. Een app die bij ons door de wasstraat is geweest is weer helemaal up-to-date voor de laatste versies van iOS en Android. We zullen alle dependencies updaten en zorgen dat jouw app weer voldoet aan alle standaarden en richtlijnen. Zo kan jouw app er weer een poosje tegenaan. Meer weten? Neem dan contact met ons op!

Expertise aanvragen

Kan ik je helpen?

Profielfoto Will Thieme Expert Mobile Developer
Phone number: +31 886 606 600