Innoveren in de zorg is niet altijd even eenvoudig. Alle zorgsystemen moeten integreren en de regelgeving is strikt. Dat kan efficiënte en patiëntvriendelijke digitalisering in de weg staan. Hoe pak je innovatie dan slim aan? Sogeti hielp de internetapotheker DocMorris om de customer journey-processen te verbeteren met testautomatisering en maakte zo de zorg toegankelijker en efficiënter.
Key users en building blocks. Dat zijn twee succesvoorwaarden geweest in de realisatie van testautomatisering en quality engineering bij DocMorris. In dit blog vertellen Willem-Jan van der Meer, Head of IT Testmanagement & QA bij DocMorris en Ayat Fazil, SAP Test Automation Expert bij Sogeti, meer over de uitdagingen, aanpak en oplossingen bij dit project.
Over DocMorris
DocMorris is een online postorder-apotheek die Duitse patiënten voorziet van aangevraagde medicatie via een digitaal zorgecosysteem. De organisatie heeft zijn state-of-the-art logistieke systemen en magazijn in Heerlen en kantoren in diverse Duitse steden. Vanuit hier bedient DocMorris jaarlijks negen miljoen actieve klanten en ruim 164 miljoen websitebezoekers. Naast medicatie, levert DocMorris ook services voor chronische zieke cliënten met bijvoorbeeld astma of obesitas.
SAP-omgeving en customer journeys
Het IT-landschap van DocMorris bestaat uit drie hoofdsystemen: voor e-commerce, de apotheken en een achterliggende, overkoepelende SAP-omgeving. “We werken agile, met om de drie weken een nieuwe release. Dat betekent dat er veel getest moet worden. Dit wordt gedaan door Product Teams met TMap”, zegt Willem-Jan van der Meer. “Mijn team met zes mensen is verantwoordelijk voor het end-to-end testen van de customer journeys gebruikmakende van onder andere de SAP-omgeving: van processen rond het aanmaken van een order tot het verzenden van medicijnen naar de klant. We werken in Jira dat integreert met qTest. Key users zijn belangrijk in het testproces. Zij kennen de businessprocessen door en door. Dus als testers zijn we afhankelijk van hun kennis en ervaring.”
Uitdagingen testautomatisering zorg
Bij het automatiseren van testing liep DocMorris tegen enkele uitdagingen aan, zoals op het vlak van compliancy. Zo moeten sommige warehousing-processen voldoen aan de Good Distribution Practices. “In Duitsland verlopen veel zorgprocessen anders dan in ons land. Voor 2024 werden alle doktersrecepten bijvoorbeeld nog uitgeschreven. Sinds januari kunnen Duitse artsen dit ook digitaal doen.” Dat betekent dat alle verschillende systemen van onder andere huisartsen, klinieken en ziekenhuizen moeten integreren met de DocMorris-omgeving – die op zichzelf al complex is, met middleware uit Spanje en development-activiteiten uit Nederland en Duitsland. “Dat vraagt om continue development en optimalisatie van onze SAP-systemen. Tegelijkertijd willen we snel feedback van de verschillende scenariotesten ontvangen om processen in de lucht te houden en te versnellen.”
Testautomatisering zorg en complexiteit customer journey
Naast de achterliggende IT-omgeving is ook de bijbehorende customer journey complex. “Wij hebben veel verschillende klanten, patiënten die medicijnen voor zichzelf of voor hun kinderen of ouders aanvragen”, legt Willem-Jan Van der Meer uit “Daarnaast leveren we uiteenlopende producten. Niet alleen medicijnen waarvoor een recept nodig is, maar ook over the counter- en beauty en personal care-producten. En wat te denken van medicatie die gekoeld vervoerd moet worden? Al die processen moeten gevalideerd worden. Want als apotheker zijn wij verantwoordelijk voor de levering van de juiste medicatie. Zo checken we bijvoorbeeld ook of verschillende doktersrecepten wel samen gebruikt kunnen worden.” Daarbovenop brengt de Duitse apothekersunie ABDA geregeld een update uit over de geoorloofde medicatie en prijzen. “Dat betekent dat wij om de twee weken de gegevens van twee miljoen producten moeten checken en updaten.”
Vragen aan Sogeti
Kunnen jullie de development- en testprocessen binnen onze complexe, maatwerk IT-omgeving zoveel mogelijk automatiseren? Dat was de hoofdvraag waarmee DocMorris bij Sogeti aanklopte. Daarnaast wilde de internetapotheek door testing te automatiseren maximale waarde toevoegen en dagelijks feedback ontvangen over omgeving, scripts en potentiële regressie. Tot slot wilde DocMorris Tricentis Tosca en qTest met Jira integreren, zodat er voortaan gewerkt kon worden met één test solution. Dat vroeg om de nodige test- en automatiseringskennis en een transparante aanpak.
Zichtbaarheid van test testautomatisering zorg
“Een van onze belangrijkste doelen was om de test automation zichtbaar te maken”, licht Ayat Fazil toe. “We moeten duidelijk laten zien wat we willen bereiken. Want pas als alle key users de gezamenlijke doelstellingen kennen, kun we die samen nastreven. Daarnaast is zichtbaarheid belangrijk om kennis te delen en de vragen binnen DocMorris goed te kunnen beantwoorden.” Vervolgens bracht Sogeti de verschillende, mogelijke customer journeys binnen DocMorris in kaart. “Die kan je eigenlijk zien als grote end-to-end testcases, waarbij verschillende applicaties betrokken zijn, zoals het ERP-systeem voor order processing en het front-end voor het plaatsen van bestellingen. Ook daarbij werken we nauw samen met key users. Zij kennen de processen en systemen en regelen dat wij daar toegang tot hebben.”
Sogeti gebruikte building blocks om de uiteenlopende, complexe customer journeys te automatiseren.”Deze blocks zijn herbruikbare testcases in Tosca. We gebruiken deze ook voor de dagelijkse sanity testcases. Op deze manier krijgen we niet alleen meer inzicht in de gezondheid van de systemen maar ook in de geboekte automatiseringsvooruitgang.” Welke verschillende building blocks gebruikt Sogeti om customer journey-processen bij DocMorris te automatiseren? Hoe houdt Sogeti alle stakeholders aan boord en implementeert Sogeti de test automation? En welke businessvoordelen levert dat DocMorris uiteindelijk op? In het tweede deel van de QX Day-presentatie ‘Contributing to health in one click’, gaat Ayat Fazil daar uitgebreid op in.