9 IT-innovaties voor mensen met een beperking in ProjectB Challenge 2019

ProjectB 2019

Studententeams werken aan 9 innovaties voor mensen met een beperking voor Sogeti ProjectB Challenge 2019. Vind er alles over.

Een app die kinderen met diabetes helpt om te gaan met het insuline spuiten. Of een app die je helpt om aan je houding te werken? Met de ProjectB Challenge 2019 geeft Sogeti IT-studenten de mogelijkheid om hun IT-kennis in te zetten voor een goed doel.

Afstemming met de doelgroep

De teams werken aan een zelfbedachte innovatie die het leven van mensen met een beperking ondersteunt. Het team doet zelf onderzoek naar de behoeften van de doelgroep.

De innovatie moet relevant en bruikbaar zijn. Goede afstemming met de doelgroep is daarom erg belangrijk. De teams zoeken contact met patiënten en belangenverenigingen om de juiste functionaliteit te bieden. Sommige teams zijn geïnspireerd doordat ze iemand kennen die in de doelgroep valt en in een aantal gevallen is de doelgroep zelfs vertegenwoordigd in het team. 

Tijdens de finale in juni 2019 presenteren zij een werkend prototype. Een groep van experts van Sogeti staan de studententeams als coach bij. Vind hieronder alles over de innovaties en projecten van dit jaar.  

IT-innovaties ProjectB 2019

Studententeams van Hogeschool Utrecht, Fontys Eindhoven, Hogeschool Amsterdam en Hogeschool Rotterdam werken de komende tijd aan verschillende innovaties. We feliciteerden de teams met hun plek in de challenge en trappen gezamelijk af tijdens een Kick Off. We stellen de teams graag aan je voor:

Making Internet Accessibility Accessible - Hogeschool Utrecht

 

ProjectB2019 Making Internet Accessibility Accessible HS Utrecht.jpg

Een online platform faciliteert webdevelopers om websites toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking. Het platform biedt templates, automatische omzetting van stukken html code, tips om bijvoorbeeld text-to-speech optimaal te laten werken op websites en eventueel een forum om ideeën te delen. 

The Parkinson Project - Fontys Eindhoven

Een virtuele coach gaat parkinsonpatiënten helpen in het dagelijks leven. Veel parkinsonpatiënten hebben moeite met het herinneren van oefeningen en het innemen van pillen. Het resultaat op korte termijn is om parkinsonpatiënten te helpen met het tegengaan van rigiditeit en het helpen herrineren aan het innemen van de medicatie. Op langere termijn zal de coach verschillende data analyseren en helpen met de strijd tegen parkinson.

De Houding Monitor - Hogeschool Amsterdam 

 

ProjectB2019 De houding monitor HS Amsterdam.jpg

Het monitoren van iemands houding door sensoren die zijn verwerkt in medische tape. Via een applicatie geeft de verkregen data inzicht in de klachten, dit is een aanvulling op de behandeling door de therapeut.

Diamaatje - Fontys Eindhoven 

Mensen met diabetes moet vaak insuline inspuiten, vooral voor kinderen is dit een nare ervaring. Door de inzet van gameficatie en een beloningssysteem wordt de omgang met diabetes draaglijker. 

Epilepi - Hogeschool Rotterdam

 

ProjectB2019 Epilepi HS-Rotterdam.jpg

Een app die vertelt wat je als omstander kunt doen waneer iemand een epileptische aanval heeft. Een armbandje detecteert de bewegingen en hartslag van de persoon die het draagt. Als de bewegingen die de persoon met zijn arm dusdanig hevig en lang zijn en het wijst op een epileptische aanval, begint het armbandje en telefoon te trillen. Reageert de drager niet op 1 van beiden? Dan zal de app middels een speaker de situatie uitleggen aan de omstanders. 

HADD, High-definition Audio Detection Director - Hogeschool Rotterdam

Een hoofdband, waarin trilmotoren zijn verwerkt, zet met behulp van ingebouwde microfoons geluiden om in trillingen. Met deze hoofdband op kan de slechthorende voelen waar bijvoorbeeld een fietsbel van achteren klinkt of dat er een auto rechts passeert. Dit wordt aangestuurd door een applicatie op de mobiele telefoon. 

Autimate - Hogeschool Rotterdam

Voor autistische reizigers kan een metrostation zorgen voor paniekaanvallen wanneer de richtingen niet duidelijk genoeg zijn aangegeven. De te ontwikkelen app in combinatie met augmented reality helpt hiermee door te tonen door welke hallen je moet lopen. 

A(SocialHub) - Hogeschool Rotterdam

Sommige studenten hebben moeite met het leren omgaan met sociale angst, sociale verplichtingen en alledaagse sociale bezigheden. Door gamification toe te passen op deze uitdagingen willen we de gebruikers uit hun comfortzone halen. De applicatie wordt gericht op gamers met sociale angsten. Het doel van de applicatie is om op een bekende manier de gebruikers van hun sociale angst af te laten komen en een sociale hub met mensen met hetzelfde probleem te creëren.

Smart Sleeping Setup - Hogeschool Rotterdam

 

ProjectB2019 Smart Sleeping Setup HS Rotterdam.jpg

Door een slecht slaapritme functioneren we slechter. Dit systeem past de omgeving aan op een manier die helpt om in slaap te komen, denk aan muziek, geluid en licht. Ook leeeftijltips kunnen gedeeld worden. 

Meer weten over ProjectB?

Bij de AwardsNight in juni 2019 demonstreerde het studententeam hun eindproduct en werd de winnaar van de ProjectB Challenge 2019 bekend gemaakt. Wil je op de hoogte worden gehouden van alle gave dingen we doen en al tijdens je studie onderdeel zijn van Sogeti? Klik dan op onderstaande knop om erachter te komen hoe dat kan!

Ga naar Studentenunit

Kan ik je helpen?