Vincent Wijnen is Test Automation consultant bij Sogeti. Daarnaast zet hij zich in op de SoPlay Gameavond en het Kid Bit festival. Daarbij heeft hij menig collega en ook klanten de eerste VR ervaring bezorgd. Vincent staat samen met een andere collega op de jaarlijkse kickoff van Sogeti om collega’s een bijzondere VR ervaring te laten beleven. We vragen hem wat VR in petto heeft en of het wel professioneel bruikbaar is.

 

Fincent Wijnen met Oculus Rift

Wat is VR?

VR staat voor Virtual Reality, een verzamelnaam voor technieken die je naar een virtuele realiteit kunnen verplaatsen. In de realiteit betekent dat meestal dat je een smartphone in een houder voor je ogen plaatst, die je vervolgens door middel van beeld en geluid een andere realiteit voorschotelt.

Zelf ben ik al een tijdje een trotse bezitter van een Oculus Rift, een VR bril die aan een pc gekoppeld moet worden. Die PC heeft meer vermogen dan een smartphone, wat tot veel realistischere beelden leidt. Jaren geleden ontdekte ik iemand met de eerste ontwikkelversie van de Rift in Utrecht. Die heb ik een bericht gestuurd en gevraagd of ik mocht komen kijken samen met mijn broertje. Een week later ben ik langs geweest en was ik verkocht. In mijn enthousiasme wilde ik er zelf ook een hebben. Niet persé om zelf heel veel te gebruiken, maar dat je met zo weinig hardware anderen zo’n toffe ervaring kan bezorgen, dat sprak me aan.
Inmiddels heb ik een speciale kleine pc samengesteld, zodat ik mijn volledige demo-kit in 1 klapkrat kwijt kan: pc, Rift, kabels en controllers. Daarmee bezoek ik conventies, vrienden, collega’s en gameavonden. Ik doe het omdat het kan, vanuit een stukje passie voor de techniek en liefde voor de verwondering die ik bij anderen teweeg kan brengen.

 

Vincent Wijnen met Oculus Rift

Wat heb je eraan op de werkvloer?

VR wordt vaak afgedaan als iets wat vooral voor entertainment of games bruikbaar is. Niets is echter minder waar, maar je ziet dat bedrijven de sprong nog niet aandurven.

Er zijn al meerdere applicaties beschikbaar die professioneel uitstekend bruikbaar zijn. Een favoriet is bijvoorbeeld de virtuele vergaderruimte voor teleconferencing. Nu zitten we met een televisie met daarop een camera. Omdat de camera boven het beeld staat, kijkt niemand op het scherm de ander aan, en je gaat ook niet in de lens zitten kijken als iemand praat. Ook zitten mensen vaak ver weg en is het door beperkte resoluties moeilijk te zien wie praat.Als je dat naar VR verplaatst kom je in een virtuele vergaderruimte, waar iedere deelnemer vertegenwoordigd wordt door een avatar, of een digitale representatie in de vorm van een karakter.

Doordat je nu voor een paar virtuele ogen kijkt, ziet de vergaderruimte er bijna net zo uit als in het echt. Wat belangrijker is, is dat hij door de uitstekende diepteweergave echt voelt. Hoofdbewegingen worden accuraat weergegeven, dus je ziet in VR precies wie naar jou kijkt en wie niet. Je kunt knikken en nee schudden, wat een hele natuurlijke vorm van communicatie is. Met hand-controllers heb je ook een virtueel paar handen in VR waarmee je kunt zwaaien, wijzen of elkaar een virtuele hand kan geven. Als je vervolgens tijdens de meeting iets op een whiteboard wil tekenen, wordt je niet beperkt door de virtuele dimensies van dat whiteboard. En als je tekening klaar is, krijgen alle deelnemers hem keurig als pdf in de mail. Maar misschien is het grootste voordeel wel dat niemand meer op zijn telefoon kan kijken, omdat ze al een scherm voor hun ogen hebben!

Hoe ziet VR er in de toekomst uit?

De toekomst zal eerst schermen met een hogere resolutie brengen. De headsets zijn al uitstekend bruikbaar, maar objecten in de verte zijn soms net iets te moeilijk te onderscheiden. Daarnaast zie je dat er steeds meer complexe controllers komen, die voor een steeds realistischere beleving zullen gaan. Nu al werken emoties als angst en je gevoel voor ruimte net zo goed in VR als in het echt (ik herinner me nog goed de collega die tijdens de gameavond schreeuwde: ‘haal me eruit!’ toen ik hem zonder te weten van zijn hoogtevrees op de rand van een virtueel flatgebouw zette…). Het manipuleren van objecten kan echter nog beter.

Als voorbeeld heb ik gelezen over een demo-setup waarbij de ‘speler’ een brandweerpak aankreeg met een echte brandweerslang in zijn handen. Dat pak bevatte warmte elementen en de slang zat aan een lier. Zodra je in VR in de buurt van het vuur kwam, werd je pak steeds heter, en als je de slang open draaide om te blussen trok de lier hard aan de slang, zodat het echt voelde alsof er waterdruk op de slang stond. Super-realistisch en veel veiliger dan brandweerlieden een brandende container insturen voor de training.

In ieder geval: de toekomst wordt deels virtueel, en ik denk dat dat een goede ontwikkeling is. Het maakt zoveel meer mogelijk dan in de fysieke wereld haalbaar is, en ik denk dat we dat veel meer kunnen benutten.

 

Vincent Wijnen met Oculus Rift en brandblusser

Als je geen VR headset hebt, waar kun je hem dan bewonderen?

Ik gebruik de Rift regelmatig op conventies, bij vrienden of collega’s thuis of tijdens de gameavond. Professioneel heb ik echter nog geen vragen gehad, helaas. Samen met een collega hebben we een setup bedacht waarmee je in VR met een collega kan interacteren. Wil je hier meer over weten neem dan contact op via onze contactgegevens.