Een dag in het leven van een Tosca Consultant bij Sogeti

Een dag in het leven van een Tosca Consultant

Hoe beschrijf je de gemiddelde dag?

Hoe beschrijf je een gemiddelde dag in het leven van een Tosca Consultant bij Sogeti? Hoewel de gemiddelde dag niet lijkt te bestaan doet Bo de Vries hieronder een goede poging. Hoe zou jij zo'n dag invullen als Tosca Consultant? Ontdek de mogelijkheden!

Naar Tosca vacatures

Hoe beschrijf je een gemiddelde dag in het leven van een Tosca Consultant bij Sogeti? De gemiddelde dag lijkt haast niet te bestaan omdat het zo ontzettend divers is. Waar ik de ene dag volledig voor de klant werk, investeer ik een andere dag in Tosca-kennis bij Sogeti. Ik neem je mee in twee dagdelen van mijn werkzaamheden als Tosca Consultant!

Klantvraag

Vandaag reisde ik af naar de locatie van mijn klant. Uiteraard best fijn om in deze tijd nog wat mensen face-to-face te zien, op anderhalve meter natuurlijk. Bij deze klant ben ik bezig met het oplossen van een probleem met versiebeheer binnen Tosca, waarbij er op dit moment de diverse applicatie versies in één project staan. We gaan nu upgraden naar een hogere Tosca-versie om juist wel met branching en merging te werken. Daarnaast kwam er van development de simpele vraag om een dashboard te maken met een overzicht van de testresultaten op de verschillende omgevingen met een datum. Helaas werkt Tricentis Analytics hier niet door allerlei omgevings- en beveiligingsfactoren. Al snel ontstond er discussie dat het eigenlijk ook mooi zou zijn als, afhankelijk van de JIRA tickets tags (functionaliteitsgebieden) die in een build gezet worden, bepaalde TestCases en dus ExecutionList afgeroepen kunnen worden.  Zodat er op de dagelijkse deploy al een goed feedback moment is en het liefste dat dit ook aan Jenkins gekoppeld wordt. Zo kan ik vanuit een kleine vraag grote impact maken om de feedback cylcus te verkleinen. Daarnaast heb ik bij deze klant ook het plezier om een andere Sogeti collega de kneepjes van het vak te leren en de ruimte te geven om van eigen fouten te leren.

Groeien bij Sogeti

Op vrijdag heb ik mijn Tosca & Sogeti dag, waarin ik tijd heb om te kijken hoe we intern en extern interessante en relevant opleidingscontent kunnen aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan welke groeipaden er zijn voor mensen met een Tosca-specialisatie binnen Sogeti. Of bijvoorbeeld eens kijken naar service-ontwikkeling. Hierin heb ik recentelijk gekeken naar TA-volwassenheid, breder dan alleen op gebied van Tosca/Tricentis. Uiteraard heb ik voor deze laatste nog een hoop collega’s met specialisaties in andere richtingen, maar juist een andere collega met een specialisatie voor Tosca zou erg welkom zijn! Niet dat we iedereen binnen Sogeti mee hoeven te trekken in ons eigen enthousiasme, maar in ieder geval wel dat we samen kunnen sparren over waar we naartoe willen. 

Vorige week kreeg ik zo nog een belletje vanuit de coach van de basisopleiding of ik nog wat tijd had om de collega’s kort mee te nemen in wat Tosca is en wat het doet. Superfijn om deze flexibiliteit te hebben en zo met heel uiteenlopende zaken aan de slag te zijn. Wat ik zelf nog mooier vind zijn nieuwe initiatieven vanuit andere enthousiaste collega’s. Joep heeft zo een maandelijkse lunch uurtje geclaimd vanuit het Tosca Guild om elkaar te zien en bij te praten wat er in je opdracht speelt en elkaar verder op weg te helpen. Bob heeft een voorzet gegeven voor workshopavonden, waarin we gezamenlijk naar de meest uiteenlopende onderdelen van Tosca kunnen gaan kijken. Met Nanette ben ik dan juist weer aan het stoeien met onze Tosca in de praktijkopleidingen wat mooie discussies en inzichten geeft, waarbij we waar we bij de klant tegenaan lopen vertalen in interessante cases.

Ondanks dat het geen wekelijks terugkerend fenomeen is, zijn er veel kansen op gebied van het geven van presentaties toegespitst op de ontwikkelingen in het test automatiseringsvakgebied. Het mooiste vind ik toch wel om samen met collega’s op ons eigen QX Day evenement te mogen presenteren en dan ’s avonds ook voor collega’s te mogen staan.

Tricentis & Sogeti – partnerschap

Met Sogeti in Nederland hebben we al sinds 2013 een partnership met Tricentis. Dit vertaalt zich ook terug in mooie mogelijkheden. Zo staan we als dat mogelijk is met een booth op Accelerate, hebben we toegang tot pilots van nieuwe functionaliteiten (NEO, DEX 2.0) en de mogelijkheid om hier over mee te denken. Daarnaast zijn de lijnen kort en kunnen we samen met Tricentis inspelen om de klant nog beter van dienst te zijn! Concreet voor mij is het belangrijkste uit dit partnership dat ik een officieel geregistreerde trainer ben, waardoor ik regelmatig klant en interne trainingen mag verzorgen om nog meer mensen enthousiast te maken voor het interessante Tricentis Platform.

Iets voor jou?

Ben jij zelf Tosca Consultant en ben je op zoek naar een volgende stap in een omgeving met veel vrijheid en expertise? Neem eens contact op om te praten over de mogelijkheden bij Sogeti. Wie weet word jij wel mijn nieuwe collega!

Naar Tosca vacatures

Deel dit artikel

Kan ik je helpen?

Bo de Vries Tosca Consultant
Phone number: +31 886 606 600