Normaal een half jaar... ik had 10 dagen!

Business Analist Mathilde

Mathilde kreeg een grote uitdaging

Mathilde Bouwman startte op 1 februari als Business Analist en Informatie Adviseur. In een snel veranderde wereld kreeg ze een grote uitdaging bij Academie voor Verloskunde Amsterdam en Groningen. Lees hier over haar ervaringen of ga meteen naar vacatures.

Naar vacatures

Van intake tot klus

Op 1 februari 2020 startte ik bij Sogeti. Na de algemene onboarding leerde ik Sogeti Noord-Oost en collega’s goed kennen. Samen met een aantal andere Sogetisten gingen we op zoek naar mooie klussen die aansloten bij onze ontwikkeling. Na een aantal aanbiedingen was het zover! Een intake bij een nieuwe klant voor Noord-Oost: Academie voor Verloskunde Amsterdam en Groningen (AVAG). Zij waren op zoek naar een functioneel beheerder. Bij de intakevoorbereiding bleek al dat dit niet de lading dekte en dat ze eerder een Business Analist zochten, en dus ging ik op gesprek. Na het intakegesprek in Groningen volgde een tweede gesprek in Amsterdam. En YES! Het leidde tot een klus. Ik startte op 10 maart met inwerken. De tijd waarin COVID-19 steeds dichterbij kwam en Nederland in zijn greep begon te krijgen. Geen hand geven... check! In Amsterdam aangekomen zou ik direct een gesprek hebben met de leidinggevende over mijn inzet. Dit liep totaal anders. De persoon in kwestie was ziek en ik kreeg een telefonisch interview met een collega erbij. We kregen samen de opdracht om een rapport op te stellen over: “Hoe kunnen we het gehele onderwijsaanbod digitaliseren en wat is daarvoor nodig?” 

Digitaal hoorcollege

Daar zouden we wel een week voor hebben, want COVID-19 liep nog niet zo’n vaart... Je voelt het al aan komen, donderdagmiddag was daar de eerste persconferentie. Het onderwijs ging op slot. ‘Onze’ week werd teruggebracht naar 4 uur. En zondag 15 maart volgde weer een persconferentie met de algehele intelligente lock down van Nederland. En daar zat ik vrijdag in Groningen: net gestart bij Sogeti, net gestart met een nieuwe klus, bij een nieuwe klant en een onderwijsinstelling. Geen studenten en wel één aanwezige docent. Een paar mensen op het secretariaat en ik als ‘Functioneel Beheerder / Business Analist’. Ik kon direct mijn eerste werkdag in Groningen starten met het opnemen van een twee uur durend hoorcollege, om deze vervolgens digitaal aan te bieden aan de studenten. “Ehhh, nou ja dat wil ik doen, maar hoe?” Geen inwerkperiode, geen rechten en autorisaties, geen idee van processen, procedures of applicaties. Maar toch gelukt, op mijn eerste werkdag nam ik een hoorcollege op en zorgde ervoor dat alle studenten deze digitaal konden bekijken. Later bleek dat deze actie cruciaal was! Toen had ik nog geen idee.

Digitaal een toets afnemen

Begin april deed de volgende bijzondere gebeurtenis zich voor. Ik kreeg het verzoek om te regelen dat de toets van 14 april digitaal kon worden afgenomen. De kanttekening was “O ja, dit is nog niet ingericht en daar zijn twee leveranciers voor gevonden die hun krachten hebben gebundeld en dit als product in de markt hadden aangeboden.” Normaal duurt een dergelijk traject al gauw enkele maanden tot een half jaar. Om de verwachtingen goed te bespreken en af te stemmen op elkaar. Nu had ik 10 dagen!! Snel starten dus. Contact opnemen, uitleggen wat de bedoeling was en de noodzaak van deze bijzondere tijdslijn. 10 dagen? Dat is helaas niet gelukt. De woensdag dat de toets gepland stond was de integratie niet gereed. De vrijdag erop hoorde ik van de leverancier het verlossende woord: de integratie is technisch gereed! Maandag 20 april gaan we testen, liet ik de AVAG weten. Dat testen begreep ze niet, er stond een toets voor maandag 20 april dus die ging gewoon digitaal afgenomen worden. En daarmee werd het een feit, maandag 20 april hebben 100 studenten (!) hun toets online gemaakt. De implementatie verdient niet de schoonheidsprijs, maar het succes is er niet minder om! Op 4 mei was de tweede toets, ook met 100 studenten. Op dit moment zijn we de resultaten van de online proctor aan het analyseren. De eerste indruk is echt bijzonder mooi om te zien, maar ook heel bizar. Het is nieuw en een duidelijk resultaat van integratie, met een tevreden klant. 

Veel ballen in de lucht

Voor mij heeft COVID-19 heel veel impact. Ik heb twee jonge kinderen, van 2 en 6 jaar, die van de ene op de andere dag thuis zijn komen te zitten. Geen opvang en geen onderwijs meer, van mij wordt verwacht thuis te werken en ook nog ‘even’ thuisonderwijs te geven. Ik ben blij dat ik in openheid aan Sogeti heb kunnen vertellen dat het lastig is om deze combinatie goed en wel te redden. Daarop heeft mijn manager meteen actie ondernomen. Ik heb ondersteuning gekregen, waardoor uit te werken zaken door een collega opgepakt kunnen worden. Echt een mooie oplossing! Echt heel bijzonder om dit allemaal mee te maken, juist ook in deze tijd en vooral ook nu ik net pas bij Sogeti werk.

De favorieten van Mathilde

  • Apps: Puzzle app
  • Websites: inspiratiesites over trends voor mode en wonen
  • Gear: mijn auto! Onmisbaar voor werk, paardensport, kids
  • Series: krimi’s zoals bijv. Criminal Minds of Doctor Bull
  • Muziek: pop met rock twist

Benieuwd naar jouw mogelijkheden?

Wil je weten of een baan als Business Analist ook bij jou past? Neem contact op of bekijk de vacatures.

Naar vacatures

Kan ik je helpen?

Jolanda Verhagen Recruiter
Phone number: 0652327698