Bankinstelling realiseert competitief voordeel met data

Klant.

Deze internationale bank adviseert en helpt haar klanten bij vermogensbeheer, bankieren, leasen, verzekeren en vastgoed.

Vraag.

De bankinstelling wil doelgericht haar producten en diensten aanbieden.

Ze beschikt over veel gegevens van haar (potentiële) klanten. Het integreren en analyseren van deze gegevens moet uitmonden in bruikbare informatie voor doelgerichte, efficiënte en innovatieve marketing. Aan Sogeti is gevraagd om met een oplossing te komen waarmee deze informatie geautomatiseerd beschikbaar wordt gesteld. 

Oplossing.

Marketing begint vrijwel altijd bij de afdeling datamanagement. Hier is veel nuttige data beschikbaar, maar deze data is onsamenhangend en daardoor niet waardevol. Om marketingvragen te beantwoorden, werkt Sogeti samen met de bankinstelling aan het omzetten van deze gegevens naar bruikbare informatie.

Waardevolle stuurinformatie

Hiervoor heeft Sogeti een Business Intelligence-oplossing ingericht, waarin enorme hoeveelheden gegevens, zoals bijvoorbeeld CRM-gegevens en BKR-gegevens worden verzameld, geanalyseerd en geïntegreerd. Het resultaat hiervan is waardevolle stuurinformatie, waarmee de bank haar marketinginspanningen goed kan richten. Dit levert een belangrijk concurrentievoordeel op en een efficiënte benutting van het marketingbudget. Met deze Business Intelligence-oplossing heeft de bankinstelling ook de portefeuille van betaalpakketten vereenvoudigd. Sogeti heeft hiervoor met haar Business Intelligence oplossing de behoefte van klanten aan de verschillende soorten betaalpakketten inzichtelijk gemaakt.


Ook is het marktaandeel van de bank in de hypothekenmarkt met deze oplossing in kaart gebracht. Tot op woonwijkniveau is inzichtelijk gemaakt hoe het met het marktaandeel is gesteld.

De jarenlange samenwerking met Sogeti is inmiddels uitgegroeid tot een strategisch partnerschap. We inspireren elkaar, innoveren samen en werken dagelijks aan het marketingsucces van de bankinstelling.