150 middelbare scholieren laten zien dat je met programmeren écht alles kunt

steam-cup-challenge-2019

Nooit meer je mond branden aan te hete koffie door een tool die de temperatuur meet. Of een handschoen waarmee je de tv of de lampen in huis aan en uit kunt zetten. Eigenlijk kun je alles programmeren. Dat leerden scholieren tijdens de STEAM Cup Challenge. René Speelman, CSR-manager bij Sogeti, is voorzitter van de jury en was enorm verrast door alle innovatieve ideeën. 

Problemen oplossen door programmeren 

STEAM is een initiatief van Slim.nl en IT Randsteden. De afkorting staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Met het programma willen ze middelbare scholieren en mbo-leerlingen op een kritische én praktische manier te laten nadenken over problemen. 

Tien teams van finalisten kwamen vanuit het hele land naar NEMO Science Museum om hun oplossing te pitchen voor een probleem omtrent het ‘huis van de toekomst’. Met behulp van de Micro:bit, een minicomputer met enkele knopjes als bediening, creëerden de teams verschillende oplossingen voor een slim huis. Het computertje is te programmeren op een zeer gebruiksvriendelijke manier. Daarmee kregen kinderen de programmeertaal gemakkelijk en spelenderwijs aangereikt.

And the winner is...

De hoofdprijs ging naar een idee voor fietsverlichting die automatisch aan gaat en richting aangeeft, bedacht door het Bertrand Russell College uit Krommenie. Ook een waslijn met zonnepanelen, een tool die verzorgers waarschuwt wanneer een patiënt is gevallen en een handschoen waarmee je de tv of de lampen in huis aan en uit kunt zetten vielen in de prijzen - lees hier meer over alle ideeën.

De IT'ers van de toekomst

René Speelman, CSR-manager bij Sogeti, was voorzitter van de jury. De STEAM Cup Challenge sluit goed aan bij de doelstelling van Sogeti om een bijdrage te leveren in de ontwikkeling van digitale vaardigheden van Nederlanders. Blij verrast was René door innovaties en het enthousiasme van de scholieren. De STEAM Cup Challenge helpt jonge mensen kennis te laten maken met de mogelijkheden van de IT. Nu maar hopen dat dit resulteert in een groeiende groep kinderen die kiest voor een carrière in de IT.

Meer lezen over de STEAM Cup?

Wat was de reactie van het winnende team? En hoe helpt deze toepassing om boetes te voorkomen? Lees meer over de finale van de STEAM Cup Challenge in dit artikel van Emerce.