Zoek op het Internet naar best practices over het gebruik Collaboration Tools en het scherm loopt vol met waarschuwingen. Als mensen geconfronteert worden met een tool zullen ze niet vanzelf volgen. Technology push werkt niet.

We lezen over slecht voorbeeldgedrag van het management en het ouderwets denken in ‘mappen’ in plaats van ‘views’ op basis van metadata. Valkuilen worden er genoeg genoemd maar wat moet gebeuren om succes niet aan het toeval over te laten? Dit artikel is bedoeld voor business- en IT-managers die Collaboration Tools willen invoeren.

Het begint met nieuwe vragen

 

People with tablets and computers working together

Bestaande Collaboration Tools zoals Microsoft SharePoint, IBM Connections en Google Apps for Work, worden steeds beter in het structureren van data en het integreren van applicaties. Waarom gaat de implementatie dan zo vaak fout? Het antwoord hierop begint met nieuwe vragen. Nu met de gebruiker van het tool als invalshoek, niet het tool zelf. Wat drijft mensen om samen aan een resultaat te werken? Waarom deelt men kennis en informatie en waarom juist niet? Hoe communiceren mensen met een gemeenschappelijk doel? De antwoorden op deze vragen helpen ons de voorwaarden te stellen aan de inzet van Collaboration Tools. 

Zeven stellingen over inzet tools

Aan de hand van zeven stellingen over de inzet van dergelijke tools neemt Jan ons mee.

  1. Technology push werkt nooit bij menselijke interactie.
  2. Niet iedere vorm van samenwerking vraagt om (de zelfde) tools.
  3. Open netwerken en besloten teams wisselen elkaar af.
  4. Maak bewust en selectief gebruik van sociale media.
  5. Non-verbale signalen kunnen succes maken en breken.
  6. Laat ideeën rijpen.
  7. We creëren vaak te veel lawaai voor kenniswerkers. 

Het hele artikel lezen of vragen?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel neem dan contact op via onderstaand formulier of de contactgegevens. Wil je het hele artikel lezen (AG 07-2016) ? Download dan via onderstaade knop de PDF.

Kan ik je verder helpen?