Binge eating voor de camera: hoe de Mukbang het internet verovert

Mukbang

De synthetische generatie en influencen gaan hand in hand. Influencen komt van het Latijnse woord influentia, dat 'binnenstromen' betekent. Je zou dus kunnen zeggen dat deze generatie graag binnenstroomt in de levens van anderen. Dat doen ze via ”pakkende teksten, uitgekiende foto’s, opzienbarende filmpjes en betekenisvolle emoticons”. (VINT rapport, p.23)  Een van de populairste - en misschien ook wel vreemdste - manieren is de Mukbang. 

Wat is Mukbang? 

Mukbang is een verschijnsel uit Zuid-Korea. Het woord is een samenstelling van  ‘eten’ (muokda) en ‘uitzenden’ (bang song): een eetuitzending dus. Bij een Mukbang filmen mensen zichzelf terwijl ze (grote) hoeveelheden voedsel eten. Tijdens het eten wordt er gekletst over ditjes en datjes, en na het eten wordt er uitgebuikt. Het is niet ongewoon om smakkende en zelfs boerende geluiden te laten. Dit soort uitzendingen worden door miljoenen mensen bekeken, en bekende Mukbangers kunnen er ook geld mee verdienen. 

Waarom zou je naar een Mukbang kijken? 

De Mukbang vindt zijn oorsprong in Zuid-Korea. Eenzaamheid speelt daar een grote rol. Maar ook in Nederland is eenzaamheid een probleem. In 2016 gaf 43 procent van de volwassen Nederlandse bevolking aan eenzaam te zijn. Mukbangs spelen op deze ontwikkeling in. Dat is bijvoorbeeld goed te zien aan de manier van filmen. De Broadcast Jockey zit achter een tafel vol eten. De camera is aan de andere kant van de tafel geplaatst, zodat de kijker het gevoel krijgt dat je daarwerkelijk bij de BJ aan tafel zit. Het eten dat op tafel staat is genoeg voor meerdere mensen, wat een gezellig gevoel kan opwekken. Mensen die dit tijdens het eten kijken, hebben wellicht het gevoel niet alleen te eten. Maar vreemd genoeg wordt al dit eten wel door één persoon opgegeten. Check bijvoorbeeld onderstaand filmpje van een meisje dat in haar eentje maar liefst 240 stukjes sushi verorbert: 

총 15000kcal!! 초밥 240 도전 먹방!! sushi 240 challenge eating show Korean

Een combinatie van gezelligheid en fascinatie

Het is fascinerend om te zien hoe mensen in hun eentje grote hoeveelheden voedsel naar binnen werken. Dat is dan een grote aantrekkingskracht van Mukbangs - als de video’s zouden gaan over mensen die een simpel bord pasta eten, had het genre lang niet zoveel aantrekkingskracht. Het shock-effect van de gigantische hoeveelheden eten speelt dan ook een hele grote rol. 

Moeten we allemaal aan de Mukbang? 

Voor de synthetische generatie is de Mukbang één van de vele manieren waarop zij binnenstromen in het leven van anderen. Betekent dit dat jouw bedrijf een wekelijkse Mukbang moet houden om relevant te kunnen blijven? Natuurlijk niet! Onthoud wel dat deze nieuwe generatie houdt van influencen – en dat zij wellicht op een andere manier communiceren dan je gewend bent.  

Meer weten? 

Wil je meer weten over de synthetische generatie en hoe zij influencen? Download dan hier het nieuwe VINT rapport.