Blockchain; dé oplossing voor loyalty programma's

BlockchainLoyaltyPrograms

'The Loyalty Revolution' was het thema van de Loyalty Academy Conference. Blockchain, het gedeelde digitale grootboek, zal deze loyalty programma’s transformeren. Wil je direct weten hoe, bekijk dan nu de video onderaan dit bericht. 

Bestaande klanten leveren meer op

Partnerships tussen merken zijn gemakkelijker te sluiten en onderhouden. De mogelijkheid van online exchanges verbetert liquiditeit en waarde voor consumenten. Dat betekent meer waarde en mogelijkheden om punten uit te geven, en dus blijere klanten. En de kosten voor bedrijven dalen. Dat betekent een verbetering in marges en retentie.

Geld verdienen aan bestaande klanten is goedkoper en betrouwbaarder dan aan nieuwe klanten. Daarom bieden veel bedrijven in de retail- en reisbranche loyalty programma’s aan. Door geld uit te geven verdien je punten die je weer kunt gebruiken voor producten of services die je anders geld zouden kosten. De rationale is, dat door producten en services gratis weg te geven aan klanten die geld bij je uitgeven, ze trouw willen zijn aan je merk. En hun geld dus niet gaan uitgeven bij de concurrentie.

De complexiteit van trouw

Met de grote diversiteit aan programma’s is het niet vreemd dat consumenten het overzicht over hun loyaltypunten kwijtraken. En dat bedrijven daardoor hun doelen in retentie niet behalen. In de praktijk zijn loyalty programma’s moeilijk op te zetten en te onderhouden. In de VS waren in 2016 3,8 miljard individuele loyalty lidmaatschappen. De meeste daarvan, 42%, werden geteld in de retail. De reisindustrie was een goede tweede met 29%. Opvallend is, dat slechts 46% actief was ( Melissa Fruend, 2017 Colloquy Loyalty Census). Maar, dat is niet verrassend, gezien het gemiddelde aantal per huishouden: 29 (colloquy.com). 

Alle 29 hebben verschillende regels en restricties. En er is geen onderlinge uitwisseling mogelijk. Je hebt een andere pas voor ieder van de 29. Een reis kan zomaar meer dan 3 puntencollecties aanspreken (luchtvaartmaatschappij, hotel, taxi, etcetera). Onderlinge verrekening is voor bedrijven een nachtmerrie. De informatie over de balansen van deze programma’s wordt bijgehouden in data warehouses. Als het programma wordt gedeeld met één of meer partners, is verrekening een hoofdpijndossier. De verschillende partijen houden ieder een eigen grootboek met uitgegeven en ingewisselde punten bij in aparte silo’s, waarbij definities natuurlijk kunnen verschillen.

Blockchain neemt de frictie weg

Blockchain is een gedeeld digitaal grootboek waarbij iedere partner exact dezelfde kopie van de informatie heeft. Dat neemt veel van de hoofdpijn van het delen van een loyalty programma weg. Een gedeeld beeld van de waarheid betekent dat verrekening een ‘no-brainer’ wordt. Dat is een grote verbetering in de efficiëntie. Kosten voor de operatie zullen dalen. Een partner aan het programma toevoegen betekent simpelweg toevoegen aan het business netwerk. En het grootboek delen met de nieuwe deelnemer. Op die manier zullen de mogelijkheden om punten uit te geven voor de consument toenemen. En het aantal lidmaatschappen per huishouden zal afnemen.

Een mooi voorbeeld is KrisPay van Singapore Airlines. KrisFlyer punten kunnen nu ook gebruikt worden voor allerlei andere aankopen, zoals benzine en electronica.

Wat betekent blockchain technologie voor loyaltyprogramma's?

Het resultaat is een verhoogd percentage actieve lidmaatschappen. En daarmee in retentie voor bedrijven. Als punten dan ook nog verhandeld kunnen worden in online exchanges, stijgt de waarde voor klanten nog meer. Omdat je dan de punten die je met het ene programma hebt verzameld, kunt uitgeven aan producten en diensten van een ander programma. Het gebruik van blockchain toepassingen voor loyalty programma’s zal frictie aanzienlijk verminderen en de klanttevredenheid verhogen.

Meer weten over blockchain voor loyaltyprogramma’s? 

Ben je benieuwd naar wat blockchaintechnologie in loyalty programma’s kan betekenen? Kijk dan op de blockchaintechnologie loyalty programma's pagina of neem direct contact op met Joleen