Hoe de micro-influencer zichzelf als merk neerzet

Wat voor soort vakantiewerk heb jij vroeger gedaan als tiener? Stond je in de groentekassen, moest je honden uitlaten of op je buurjongetjes passen? De puber van nu maakt gewoon een afspraak met wat bedrijven dat zij tegen betaling producten showen op hun Instagram-pagina. Zo gepiept, en je kan er goed mee verdienen. Welkom in de wereld van de micro-influencer. 

Micro-influencers

Micro-influencers hebben grofweg tussen de 5.000 en 25.000 volgers op sociale media kanalen. Groot genoeg om een redelijk bereik te hebben, maar klein genoeg om ook heel persoonlijk te kunnen zijn. Verder kenmerken micro-influencers zich ook doordat ze zich specialiseren in hun eigen niche. Het grootste verschil voor bedrijven die met dit soort mensen samenwerken is dat ze bij grote influencers vast zitten aan dure contracten, terwijl micro influencers goedkoper zijn en de afspraken gewoon via Instant Messaging gemaakt kunnen worden. 

De synthetische generatie is business savvy

Een voorbeeld van zo’n jeugdige micro-influencer is Britney. Op haar Instagram-pagina showt ze de producten die bedrijven haar sturen, die ze ook bundelt in haar Story Highlights. De foto’s waarin ze kleding en andere producten laat zien, worden gewoon in haar slaapkamer of de tuin gemaakt. Wat opvalt bij Britney en haar generatie is hoe vaardig ze zijn op zakelijk gebied. Een uitgebreid artikel van The Atlantic beschrijft hoe sommige tieners zelfs nep-bemiddelingsbureaus aanmaken om professioneler te lijken, en hoe ze PayPal gebruiken om nieuwsgierige ouders kunnen omzeilen.  

De micro-influencer ziet zichzelf als merk

Het meest opvallende van influencers als Britney, is dat zij zichzelf als merk zien. Deze generatie is heel bewust bezig met het creëren van een eigen, uniek imago dat verkoopbaar is. Niet voor niets stelt dit artikel: “You sell something that is unique: YOU!” De synthetische generatie staat niet meer achter de kassa in de supermarkt om producten te verkopen, maar is zelf het product.

Meer weten over de synthetische generatie? 

We kunnen zonder meer nog veel leren van deze unieke generatie. Hun aangeboren gevoel voor business en marketing belooft veel voor de toekomst. Wil je meer weten over deze generatie, en over de manieren waarop zij zichzelf in de schijnwerpers zetten? Download dan het nieuwe VINT rapport.