Meer klantvertrouwen met blockchain in de customer journey

klantvertrouwen door blockchain

Over Customer Journey en blockchain worden soms stevige uitspraken gedaan. ‘Het inrichten van de Customer Journey is van levensbelang’. En ‘Blockchain gaat de wereld nog meer veranderen dan het internet heeft gedaan.’ De vraag is op welke manier dat gebeurt en wat het voordeel voor de klant is.

Door de wijze waarop blockchain informatie onveranderlijk opslaat en openbaar inzichtelijk maakt, biedt het de klant een transparant beeld. Consumenten vinden openheid en betrouwbaarheid erg belangrijk. Blockchain biedt dit op een unieke wijze, waardoor het direct de Customer Journey kan verbeteren.

Transparantie in transacties en processen

Bij blockchain kunnen opvolgende transacties vastgelegd en openbaar gedeeld worden. Bijvoorbeeld: je kunt inzicht hebben in wie nu eigenaar is van onroerend goed, maar ook wie eerder eigenaar was en wanneer het onroerende goed van eigenaar is gewisseld. Met blockchain kunnen financiële transacties veel sneller afgehandeld worden. Geld verzenden naar een buitenlandse rekening kan dagen duren, met blockchain kan dit in enkele minuten geregeld zijn. Banken kunnen hiermee ook inzicht geven in de herkomst van producten. Deze techniek maakt processen dus veel transparanter dan ze nu zijn.

Betrouwbare producten en leveranciers

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan betrouwbare producten van een betrouwbare leverancier. Ook duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda van klanten. Een tijd geleden had een bekende meubelketen aangegeven dat producten het FSC Keurmerk hadden. Later bleek dat dit niet terecht was, hetgeen een teleurstellende klantervaring heeft opgeleverd. Met blockchain kan exact getraceerd worden waar een product vandaan komt, wie het getransporteerd, opgeslagen en verkocht heeft. Daarmee wordt het Keurmerk een sterke belofte en weet een klant zeker dat hij een goed, duurzaam product aanschaft.

Invloed van blockchain op de Customer Journey

Deze transparantie en betrouwbaarheid kunnen een forse impact op de Customer Journey hebben. Zo kan een journey veel korter worden. Als een klant hypotheekoffertes wil opvragen en alle benodigde financiële gegevens staan al geaccrediteerd beschikbaar, kan de klant een bank of andere hypotheekverstrekker toegang tot deze gegevens te verlenen. Dat bespaart veel tijd van het steeds opnieuw verzenden van al deze documenten. Dit zal leiden tot een positieve ervaring in een Journey waarin zich veel complexe stappen bevinden.

Als de meubelketen inzichtelijk kan maken dat zijn producten daadwerkelijk duurzaam zijn, kan het de oriëntatie fase van een Journey beïnvloeden. Misschien kan een bedrijf nieuwe klanten aan zich binden, die positiever hun eerste touchpoint met het bedrijf bereiken.

Ook voordelen voor goede doelen

Blockchain zou ook kunnen worden toegepast voor goede doelen. Als donateurs kunnen zien wat er is bereikt met het door hen gedoneerde geld, zijn zij misschien eerder geneigd om (nogmaals) te doneren. Hiermee wordt een gift persoonlijker en dit zal de donateur een positieve ervaring geven. Hij kan meer betrokken raken bij het goede doel, meer contact leggen (bijvoorbeeld informatie op de website gaan opzoeken) en vaker doneren.

Toepassing van blockchain

Blockchain is geen eenvoudige techniek om direct toe te passen, maar de belangrijkste pijlers transparantie en betrouwbaarheid kunnen een grote impact hebben op de Customer Journey. Voor bedrijven is het zeker de moeite waard om in beide te investeren.

Meer weten over blockchain en de customer journey?

Benieuwd naar hoe blockchain en de customer journey in jouw organisatie kunnen worden geïmplementeerd? Neem dan contact op via de onderstaande gegevens.