Met de Business Analist naar een allesomvattende waardeketen

Een Business Analist is vaak een verbindende factor, tussen afdelingen onderling en bij de inrichting van IT-systemen. Als hij ook dé schakel wordt tussen het managen van business-processen en het inrichten van de Customer Journey, ontstaat een waardeketen van kennis, data, ervaringen en vooral: toegevoegde waarde.

De Business Analist krijgt hierdoor een grote waarde voor een organisatie. Processen worden efficiënter, waardoor werkzaamheden logischer verlopen. En dat leidt ongetwijfeld tot een hogere klanttevredenheid.

Plaats de Business Analist in het proces

Steeds meer bedrijven hebben aandacht voor het vastleggen van hun business processen. De kracht van Business Process Model and Notation (BPMN) heeft zich allang bewezen. De Business Analisten zijn hierin een belangrijke schakel. Ze houden het zicht op diverse afdelingen die zich vaak concentreren op hun eigen Key Performance Indicators (KPI’s) in plaats van op het grotere geheel.

Steeds meer organisaties hebben ook de Customer Journey hoog op de agenda staan. Een verstandige zet. In een eerder blog beschreef ik al dat de Customer Journey meer is dan een hype.

Verbind procesmodellen met de Customer Journey

Individueel kunnen procesmodellen en de Customer Journey mooie dingen opleveren. Toch is dat niet ideaal. Er bestaat een risico dat de klant er in de praktijk weinig van merkt en collega’s te maken krijgen met onmogelijke eisen. Zij moeten iets doen zonder dat hun omgeving hierop is ingericht. Je voorkomt dit door de Customer Journey en de procesmodellen aan elkaar te koppelen. Pas dan komen ze echt tot hun recht en is hun ware kracht te zien.

Een allesomvattende waardeketen

Door de Business Analist de Customer Journey en de procesmodellen te laten verbinden, ontstaat een keten die voortdurend waarde toevoegt aan het bedrijf. Dit klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Processen die goed lijken te lopen, moeten op de schop en IT-systemen moeten aangepast worden. Dit is een transformatie waar een bedrijf achter moet staan.  

De klant krijgt echt een centrale plaats in het hele bedrijf. Dat vergt veel inspanning maar er staat ook wat tegenover. De ervaring die de klant krijgt en de verhoogde waarde voor het bedrijf maken dit alles meer dan goed.

Meer weten over Customer Journey en BPM?

Wilt u meer weten over de transformatie waarin de Customer Journey en BPM goed samenkomen? Neem dan via onderstaande gegevens contact met ons op.