Presentaties boeklancering "Testing in the Digital Age"

boek testing digital age

"Nieuwe technologie betekent experimenteren en leren. Je moet niet bang zijn, maar ermee aan de slag. Het boek 'Testing in the Digital Age - AI makes the difference' laat zien wat we met nieuwe technologie en testen kunnen doen.

Het nieuwe boek biedt mooie handvatten om de toekomst bij je bedrijf naar binnen te halen.", zei Sander Duivestein, trendwatcher van het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie (VINT) tijdens de boeklancering op 1 juni. De deelbare presentaties zijn nu beschikbaar.

Testing verandert: AI first

Auteur Tom van de Ven liet in zijn presentatie de beweging van digital first, via mobile en cloud first naar AI first zien. Met de enorme hoeveelheid data die we met name door IoT verkrijgen, kunnen we veel meer testen. Maar tegelijkertijd ontstaat een oneindige complexiteit. Kortom: testen verandert en dat vraagt om andere expertise en aanpak. Had je eerst een 'ding' nodig om te testen; met IoT kunnen we alles meten! Maar je moet het wel monitoren om er iets mee te kunnen doen, en dat biedt kansen voor AI. Tom stelt echter dat het nog beter is om bij testen naar voorspellen te gaan, bijvoorbeeld met gebruik van een Digital Twin

Sander bevestigde de snelheid van alle ontwikkelingen en nam de bezoekers in een razend tempo mee in de meest actuele nieuwe technologieën en de impact daarvan op mensen en organisaties. Zijn boodschap: bedrijven moeten geen weerstand bieden aan nieuwe technologie, maar deze juist aangrijpen om te veranderen. En dat geldt zeker ook als het gaat om alle nieuwe ontwikkelingen in testen en kwaliteit

Nieuwe kwaliteitsattributen

Rik Marselis maakte tijdens zijn presentatie het onderscheid in testen van AI met het testen mèt intelligente machines. Als mede-auteur heeft hij in het boek daarvoor nieuwe kwaliteitsattributen beschreven. Deze zijn uitgebreid met 'morality', 'intelligent behavior' en 'personality', belangrijke aspecten bij bijvoorbeeld het testen van een robot of een chatbot. Hij beschreef aan de hand van voorbeelden bijvorrbeeld embodiment als attribuut; waarom ziet een robot er vaak uit als speelgoed? Het blijkt dat veel mensen een echte robot vaak eng vinden, dus kijk goed wat er bij je doelgroep past. 

Rik vertelde tevens dat er een aantal nieuwe building blocks zijn toegevoegd in het boek en de glossary verder uitgebreid is. 

In een live demo samen met de derde auteur Humayun Shaukat werden vervolgens alle nieuwe attributen gebruikt op een chatbot van een bookingsite en op quickdraw van google, met leuke en interessante resultaten.

 

AI en testen in de praktijk

Wat is de impact van AI op jouw organisatie? Deze vraag stelde dagvoorzitter Reinout van Elst aan diverse klanten van Sogeti, die tevens hebben meegewerkt aan interviews in het boek. KLM, Rabobank, Tass International, NS, KPN en TomTom gaven de bezoekers inzicht in wat het voor hun organisatie betekent om kwaliteit te borgen in het digitale tijdperk en hoe zij daarbij bijvoorbeeld al AI gebruiken. 

Nieuwsgierig naar het nieuwe boek? 

Benieuwd naar de volledige verhalen van de auteurs en hoe organisaties 'testing in he digitale age' aanpakken? Neem dan contact op met je relatiemanager van Sogeti of bestel het boek direct. Het eerste hoofdstuk kun je alvast gratis downloaden