Relevante cadeautjes in december met data science

Digital Days sinterklaas foto

Het einde van het jaar betekent traditiegetrouw tijd voor cadeautjes, zoetigheid en lekkers. Pakjesavond wordt voor velen dan ook vast weer een groot feest vanavond. Pak dit moment en leg je huidige producten en diensten weer eens langs de klant-relevantie meetlat. Je doet jezelf en je organisatie weer mooie inzichten cadeau. 

Ben je nog voldoende relevant?

Voor veel consumentenbedrijven is december de maand waarin hun klanten het meest actief zijn. Deze feestmaand is dan ook wat mij betreft een uitgelezen moment om je weer eens ‘echt’ in deze klanten te verplaatsen. Bekijk je bedrijf eens door de ogen van jouw klanten. Ben je als organisatie met jouw proposities nog wel voldoende relevant?

Als jij jouw eigen klant was, wanneer, hoe en waarom zou jij dan gebruik maken van jouw business? Je kunt dit bijvoorbeeld nagaan door je klantsegmenten/persona’s weer tegen de daadwerkelijk demografische gegevens van je database aan te houden. Zo kan het voorkomen dat je nog steeds alleen auto’s ontwerpt voor je ‘jonge en dynamische’ doelgroep, terwijl de gemiddelde leeftijd van klanten in de database doet vermoeden dat ze stiekem een wat comfortabelere vering als optie zouden waarderen.

Data science en consumenten

Dit is wellicht geen advies wat je verwacht van iemand die werkt in data science. Er is echter een reden waarom data scientists zo gewild zijn binnen retail, e-commerce, omni-channel marketing en vrijwel alle segmenten waar men met consumenten als klant te maken heeft. Data scientists (en natuurlijk vele anderen) presteren beter wanneer ze klantgericht denken. De welbekende recommender systemen bijvoorbeeld werken beter naarmate ze relevanter zijn afgesteld voor klanten. Zo krijg ik zelf op mijn social media accounts advertenties te zien over nieuwe Data Science tooling en cryptocurrencies. Dit zijn inderdaad advertenties waar ik eerder in geïnteresseerd ben dan die van de hippe accessoires waarmee bepaalde celebrities nu weer zijn gespot.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar hoe je klantrelevantie kunt vergroten en kunt bewegen naar een meer customer-centric organisatie? Neem dan contact met me op of luister naar de ervaringen van andere organisaties tijdens de Digital Day op 7 december.