Sogeti scoort bovengemiddeld als betrouwbare partner in Giarte Outsourcing Performance

Giarte 2019

Sogeti scoort bovengemiddeld als betrouwbare outsourcingpartner in Giarte Outsourcing Performance. Daar waar het marktgemiddelde op 73 punten van de 100 ligt, scoort Sogeti met 79 punten beter als betrouwbare outsourcingpartner. 

Prestaties

Dat blijkt uit het jaarlijkse Giarte-onderzoek waarin meer dan 250 grootzakelijke organisaties hun mening geven over de prestaties van de 48 grote en middelgrote Nederlandse IT-dienstverleners. Op de vraag ‘zou u Sogeti aanbevelen?’ heeft 62% van de respondenten zeer positief gereageerd in vergelijking tot het marktgemiddelde van 56% voor de gehele markt van grote IT-dienstverleners.

Hoogste score

De vertrouwensscore worden bepaald aan de hand van verschillende zogeheten trust indicatoren zoals betrouwbaarheid, goede communicatie, empathie, bereidheid en openheid. Sogeti krijgt de hoogste score op het vlak van bereidheid om dingen voor elkaar te krijgen met 84 van de 100 punten. Op de verschillende dienstendomeinen die voor Sogeti relevant zijn zoals Application Management, Enduser management en het beheer van IT-infrastructuren scoort Sogeti een rapportcijfer 7 of meer. De proactiviteitsscore ligt met 70 punten boven het marktgemiddelde van 63.

Zeer tevreden

“Uiteraard zijn we zeer tevreden over deze onderzoeksresultaten. Vooral omdat we nu een aantal jaren achtereen op een paar vlakken boven de algehele marktprestaties uitsteken. Dat is een groot compliment aan onze medewerkers. Zij werken veelal in complexe IT-projecten aan digitale transformaties. Deze gaan gepaard met grote risico’s omdat ze nieuw en niet eerder geïmplementeerd zijn. Denk aan het migreren van een bedrijf naar een volledige cloud-native omgeving, waarbij alle applicatie-ontwikkeling in een publieke cloudomgeving plaatsvindt. Dat zijn hele uitdagende projecten”, vertelt Joost Ramaekers, Head of Sogeti Nederland.

Uitdaging

“Uit de data van Outsourcing Performance 2019 blijkt dat serviceproviders al gemiddeld boven 7,5 scoren op de geleverde kwaliteit van diensten, richting cum laude. Met name op het gebied van proactiviteit en empathie scoren veel providers lager. Hier heerst nog meer een zesjescultuur. Uit een meer geavanceerde analyse blijkt ook dat een hoge bereidheid en een hoge zero repeat (het voorkomen van herhaling van incidenten) zeer sterke voorspellers zijn voor het hebben en behouden van een grote fanbase bij serviceproviders. Sogeti behaalt binnen de vertrouwensscore en de proactiviteitsscore het hoogst op juist deze indicatoren, getuige de consistent sterke positie in de benchmark. Deze sterke positie van Sogeti vasthouden blijkt wel een uitdaging. Niet vanwege de achteruitgang van de eigen behaalde scores, maar vanwege de stijging in de benchmark van enkele andere serviceproviders”, concludeert Gied van Hoorn, onderzoeker bij Giarte.

Over de Giarte Outsourcing Performance

Het Outsourcing Performance onderzoek van Giarte Research is de grootste benchmarkstudie van IT managed services in Nederland. Sinds 2002 legt de marktanalist via deze monitor ervaringen vast over de IT-diensten die geleverd worden aan meer dan 600 bedrijven en overheidsinstellingen. Sogeti maakt deel uit van de onderzoekscategorie waarin de prestaties van 40 grote IT-dienstverleners worden onderzocht met meer dan 55 miljoen euro omzet per jaar. Meer informatie is beschikbaar op de website van Giarte.

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? 

Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens.