Big data analytics in 6 stappen.

"Het is allemaal niet zo moeilijk", zegt Sandeep Sachdeva, wereldwijd verantwoordelijk voorde Business Intelligence tak bij IT-dienstverlener Sogeti. "De technologie is volwassen en draait op standaard hardware."

"Maar het is wel anders dan we gewend zijn. De IT-afdeling moet uit haar comfort zone komen en er gewoon mee aan de slag gaan. Werken met big data is niet moeilijk, maar vereist een andere manier van denken. IT'ers moeten daaraan wennen. Google, Twitter en Facebook zouden niet bestaan zonder big data en ook de Amerikaanse retailer Walmart haalt veel waardevolle Informatie uit gegevens."

big data

Hoe verdien je er geld mee?

Door groot te denken, aldus Sachdeva. "Laat je niet weerhouden door twijfels of iets technisch wel mogelijk is. Die belemmeringen zijn er niet. Durf hardop die vragen te stellen die leiden tot antwoorden waarmee de organisatie groeit en zich in de juiste richting ontwikkelt. Daarom moeten big data initiatieven in de bestuurskamer ontstaan. Daar komen veelal de vragen vandaan. Dus daar is ook behoefte aan de juiste antwoorden."

6 Stappen

  1. Stel de juiste vragen Welke inzichten heb je nodig als organisatie? Begin met één belangrijke vraag en maak daar een proefproject van. Bijvoorbeeld: 'Hoe kan Ik mijn supply chain verbeteren?'
     
  2. De datareis: Het verzamelen van de juiste gegevens, het verkrijgen van het gewenste Inzicht uit Informatie; en vervolgens een strategie ontvouwen. De IT-afdeling moet ervoor zorgen dat data, zowel in- als extern, snel beschikbaar zijn voor analyse.
     
  3. De inrichting van de juiste architectuur om te kunnen werken met big data. Daarvoor zijn referentie-architecturen beschikbaar. Tegelijkertijd zijn er tal van tools beschikbaar die het werk van de IT-afdeling vereenvoudigen.
     
  4. Geef antwoord op de technische vragen die met dit onderwerp te maken hebben. Breng in kaart welke technische uitdagingen er liggen op bijvoorbeeld het gebied van opslag van data. Probeer niet de bestaande platformen te gebruiken. Dat is zoiets als proberen een bal in een kleiner vierkant te proppen. Dat gaat niet lukken. Het is nieuwe technologie; leer wat nodig is om ermee aan de slag te gaan.
     
  5. Stel een roadmap op. Hierin stippelt het bedrijf zijn (nabije) toekomst uit en neemt de rol van big data daarin op.
     
  6. Experimenteer met big data en analytics.  Alleen door het te doen en dingen uit te proberen krijgt u er een gevoel voor.

Concurrentievoordeel

En als laatste punt wil Sachdeva nog wel meegeven: een organisatie had dit eigenlijk gisteren al voor elkaar moeten hebben. Hij maakt een vergelijking met de opkomst van internet. "Toen vroegen organisaties zich af waarom ze een website nodig zouden hebben. Inmiddels gaan er miljarden euro's door de elektronische handelskanalen. Een goede website geeft concurrentievoordeel. Met big data is dat hetzelfde: "je moet er op tijd mee beginnen, dan is het concurrentievoordeel het grootst."

Meer weten?

Wilt u ook betrouwbaar inzicht, betere beslissingen met Business Intelligence, Analytics en big data? E-mail Chris Vlaanderen of bel hem op via +31886606600