De drie grootste uitdagingen in data-kwaliteit

Slechts 23% van de organisaties heeft het gevoel dat hun data niet accuraat is. Hierdoor zien organisaties de consequenties van kwalitatief lage data niet in. 75% van de organisaties gelooft wel dat accurate data ten goede komt aan een excellente klantervaring. We weten dus allemaal dat data belangrijk is, echter zijn er in het waarborgen van de kwaliteit ervan nog steeds grote uitdagingen. 

Conclusies wereldwijd onderzoek

Dit zijn twee van de conclusies van een wereldwijd onderzoek, ‘The 2016 Global Data Management Benchmark Report’ dat verricht is door Experian Data Quality (EDQ, een organisatie die zich focust op het leveren van data kwaliteit software en diensten van US$4,8 miljard en door Forbes is uitverkozen tot ’s werelds meest innovatieve organisatie van 2015). De studie toont aan dat het overgrote deel van organisaties het gevoel heeft dat het gebruik van data bijdraagt aan de realisatie van grote business uitkomsten, zoals de klantervaring, besluitvorming en bestuur. De kwaliteit van de data is echter vaak te laag om deze doelen daadwerkelijk te halen.

Grootste interne uitdagingen in data

Bron: EDQ - 2016 Global data Management benchmark report

Drie uitdagingen voor data-kwaliteit

De drie grootste interne uitdagingen waar organisaties tegenaan lopen bij het verhogen van de data kwaliteit zijn volgens eerder genoemd onderzoek:

  • Gebrek aan kennis en vaardigheden
  • Gebrek aan mankracht/werknemers
  • Time-to value verwachtingen

Wetende dat dit de grootste uitdagingen zijn waar organisaties mee geconfronteerd worden kunnen we denken in oplossingen.

Best Practices adopteren

Met het gebrek aan kennis als grootste uitdaging is het als organisatie mogelijk aantrekkelijk om best practices te adopteren. Zo kan er gekozen worden om een wereldwijde standaard in de organisatie te brengen, zoals het Data Management Body of Knowledge (DMBOK 2.0 - 2014).

Dit framework fungeert als gids om best practices te belichten in alle aandachtsgebieden
binnen datamanagement. Zo is dit framework in staat om organisaties te helpen met het formaliseren van hun datakwaliteit, bijvoorbeeld met het definiëren van rollen die medewerkers in de organisatie op zich kunnen nemen.

Redenen voor data strategie

Bron: EDQ - 2016 Global data Management benchmark report

Ondergeschoven data

Bij ons als data-professionals en ook bij veel van onze klanten is het besef van de waarde van goede data goed doorgedrongen. In de praktijk echter is de datakwaliteit vaak nog een ondergeschoven kindje dat veel onzekerheid met zich meebrengt.

Zo komt al snel de vraag naar boven; "Weegt de inzet van mijn resources wel op tegen de antwoorden die ik krijg?", of: “Hoe draagt het hebben van een hogere kwaliteit aan data bij aan mijn klanttevredenheid?”. De conclusies van het onderzoek ontkrachten deze vragen en laten het volgende zien:

Data-driven culture

76% van de executives van top-presterende bedrijven zien het hebben van een data-driven culture ; “very important/essential” in vergelijking met de 41% van andere gelijkwaardige bedrijven. In de huidige tijd worden data-driven bedrijven ook meteen leiders in hun werkveld. Kijk naar bedrijven zoals: Google, Amazon, Netflix en Bol.com. Deze bedrijven laten iemand verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de data en laten meningen onderbouwen met cijfers en data. Zij geven personen toegang tot data die relevant is voor de betreffende persoon en communiceren cijfers en data, ook wanneer deze slechte prestaties weergeven.

Kansen voor goed datamanagement

Er liggen dus voor organisaties kansen in het opzetten van goed datamanagement en het verbeteren van de datakwaliteit. Bedrijven laten deze kansen nu vaak liggen door de organisatie van hun data niet naar het volgende volwassenheidsniveau te brengen. In de praktijk blijkt dus dat het niet zo makkelijk is als het klinkt.

Bron: EDQ - 2016 Global data Management benchmark report

Meer weten over het optimaliseren van uw datakwaliteit?

Bent u op zoek naar oplossingen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van uw data te optimaliseren? Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens of bekijk onze data-services.