"De transparante wereld van UX Design" [REPORTER]

Vraag twee Sogetisten naar hun werkveld en het enthousiasme komt als vanzelf. Zo ook wanneer Solution Architect Martijn de Wit en UX/UI Designer Valérie Nusman ingaan op UX Design.

Productlevenscyclus

Valerie Nusman en Martijn de WitUX Design als rode draad, als onderwerp waar beiden úren over zouden kunnen praten. Neem alleen al de definitie van UX Design. Martijn kan die niet exact geven. ‘Interaction design, usability, information design en grafisch ontwerp: het valt er allemaal onder. Maar laten we stellen dat je je met UX Design richt op de lifecycle van een product.’

 

Behoeften van de eindgebruiker

Het is een omschrijving waar Valérie zich wel in kan vinden. ‘Optimaliseren en verbeteren, daar draait het uiteindelijk om. Als een doorlopend proces, om de behoeften van de eindgebruiker zo goed mogelijk in te vullen.’

Twyp-app voor ING

Twyp app INGValérie en Martijn hebben dagelijks te maken met UX Design. Valérie als UX/UI Designer bij ING, waar ze de gebruikerservaring van de app Twyp zo interessant mogelijk helpt maken. ‘Je kunt ermee betalen zonder je IBAN in te voeren. Je telefoon is je portemonnee.’ Twyp is al te downloaden voor Android en iOS.

 

Helder en vindbaar

Martijn werkt voor het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, kortweg RIVM. Dat wil voor de eigen online toepassingen over op het Drupal CMS, met dit jaar de website chemischestoffengoedgeregeld.nl als eerste resultaat. Bezoekers zoeken er naar informatie over gevaarlijke stoffen en welke regelgeving daarvoor geldt. Belangrijke informatie, die we dan ook zo helder en vindbaar mogelijk aanbieden.’

Open wereld

In een werkveld dat zo snel verandert, is het belangrijk goed op de hoogte te blijven. ‘En die bijscholing moet je zelf doen’, stelt Martijn. ‘Er zijn geen vervolgopleidingen voor UX Design. Blogs, papers, onderzoeksrapporten, zo blijf ik bij.’ Valérie: ‘Gelukkig is de wereld van UX Design erg transparant. Van elkaar leren, daar moeten we het van hebben.’

Rek in de huisstijl

Valérie en Martijn werken gemiddeld twee dagen per week aan de vernieuwing van de website van Sogeti. Martijn: ‘We hebben uiteraard onze huisstijl, maar ik heb Valérie en de andere designers gevraagd die in het begin zoveel mogelijk los te laten. Die insteek werkt erg goed. We rekken de vaste lijnen wat op. Nog steeds Sogeti dus, maar dan in een nieuw jasje.’

People first

Met de huidige technologie lijken er nauwelijks grenzen. Toch is dat volgens Valérie ook een valkuil. ‘We komen van ‘digital first’ en gaan nu uit van ‘mobile first’. Maar ik hoop echt dat ‘people first’ volgt. Wat wil de gebruiker bereiken? Bedrijven kunnen dat online beantwoorden, maar net zo goed offline.’ Martijn kan zich daar helemaal in vinden. ‘Kijk naar de beste oplossingen. Vaak blinken die uit in eenvoud.’ 

Ook werken als UX/UI designer?

Ben jij benieuwd wat de mogelijkheden zijn om te werken als UX/UI designer bij Sogeti? Kijk dan eens op onze vacature pagina.