Eén klantportaal met Mobile

Websites en apps – vooral bij banken – zijn zo ingericht dat mobiele transacties kunnen plaatsvinden. Andreas Sjöström noemt de apps van Groupon, de Apple Store, BestBuy en eBay als voorbeelden.

"In de mobiele wereld zien we een beweging van de traditionele, enkelvoudige (‘siloed’) transactiesystemen naar één systeem van betrokkenheid. Voorheen bouwden we systemen die één functionaliteit boden: het plaatsen van een order, of het inzien van bestellingsgeschiedenis, of het doen van een betaling. Dat waren allemaal aparte systemen. In het mobiele kanaal behoort dat tot het verleden. Dat samenspel gaat overigens verder dan de eigen productendatabase of transactieafhandeling; zelfs de sociale netwerken spelen een rol.

En het gaat ​nog verder.

De functionaliteit van het mobiele apparaat zelf, zoals microfoon, camera en GPS maken onderdeel uit van de beleving. De mobiele gebruiker doet een beroep op verscheidene systemen tegelijkertijd. Dat is een groot verschil met de beleving van pakweg een jaar geleden.” Het mobiele kanaal biedt een complete beleving, inclusief het doen van transacties.

Creditcardverwerking

De banken hebben hierop ingespeeld. In Zweden zijn de meeste belangrijke banken een standaard overeengekomen voor het doen van mobiele betalingen. Via de Swish-app is het rekeningnummer gekoppeld aan het nummer van de mobiele telefoon. Volgens Sjöström is dat veiliger en gewoon minder gedoe voor de consument. Een volgende trend is dat er verscheidene apps op de markt zijn om met gebruikmaking van een mobiele telefoon creditcardbetalingen af te handelen. “Je krijgt een gratis adapter die je aan de telefoon kunt koppelen.”

De gebruikerservaring van bank-apps is sterk verbeterd.

“Aanvankelijk waren banken er alleen maar mee bezig dat de functionaliteit via het mobiele kanaal beschikbaar zou zijn. Het maakte ze niet zoveel uit hoe dat eruit zag. Dat is veranderd. Er is een optimalisatieslag gaande. Het wordt visueel allemaal aantrekkelijker. Dat gebeurt niet alleen bij banken, ook in andere sectoren, maar in elk geval zeker in de financiële branche. De KNAB bank in Nederland, initiatief van Aegon, is een goed voorbeeld. Ze hebben een paar geweldige apps. Hun diensten zijn vanaf het begin af gebouwd rond het mobiele platform. Ze consolideren zelfs informatie van de rekeningen die een gebruiker bij meerdere banken heeft. Of Société Générale. Deze bank maakt het gebruikers mogelijk een lager niveau van beveiliging te kiezen als ze bijvoorbeeld alleen hun saldo willen bekijken en geen transacties gaan uitvoeren.

Dat geeft minder gedoe

En mensen houden nu eenmaal niet van gedoe. Via automatische berichten laten ze weten of iets van jouw rekening is afgehaald, of bijgekomen. Je kunt aangeven of je een melding wilt ontvangen als het niveau onder een bepaald bedrag komt.

Contact

Wilt u uw klant via het Mobile kanaal zo goed mogelijk van dienst zijn? Dient u hiervoor meerdere systemen via Mobile te gaan ontsluiten? Mail Rolf Craenen of bel +31886606600. Sogeti Mobile helpt u met deze uitdaging.

mobile concepts