E-werkplek voor 21.000 ROC Midden Nederland studenten [PERSBERICHT]

In opdracht van ROC Midden Nederland heeft Sogeti een centrale werkplekoplossing op afstand gerealiseerd voor alle 21.000  studenten.

Case ROC-MN_1

E-werkplek

Met deze zogenaamde e-werkplek hebben studenten via zowel de schoolcomputer als hun eigen laptop, tablet of smartphone overal en altijd toegang tot alle onderwijsapplicaties. De IT-dienstverlener maakt hiervoor gebruik van een RemoteApp-oplossing van UniDesk gebouwd op het Microsoft platform. De oplossing is schaalbaar, stabiel en minder complex dan andere oplossingen. Verder kunnen wijzigingen in de software 60% sneller doorgevoerd worden. Eerder had Sogeti al de kantoorapplicaties van deze onderwijsinstelling overgezet naar een Microsoft Office365 omgeving.

Toegang voor 21.000 studenten

ROC Midden Nederland is op zoek gegaan naar een e-werkplek oplossing waarmee potentieel 21.000 studenten op afstand tegelijkertijd een beroep doen op het systeem. Verder is het belangrijk dat leerlingen vanuit een consistent beeld toegang hebben tot alle applicaties.  Steeds meer studenten werken op verschillende zelf aangeschafte apparatuur. Nu heeft de student vanaf elk type toestel toegang tot de software die nodig is voor zijn of haar type opleiding. Ook het beheer van de werkplekoplossing is nu een stuk eenvoudiger.

Unidesk met Microsoft Hypervisor

In overleg met de onderwijsinstelling heeft Sogeti gekozen voor een oplossing van UniDesk met Microsoft Hypervisor als basis. De vaste werkplekken zijn voorzien van het Windows 10 besturingssysteem. De architectuur zorgt voor nauwe integratie tussen de automatisering, opslag en het netwerk. Alle functies worden ondersteund met virtualisatietechnologie. Met deze oplossing is een eerder geplande investering voor de vervanging van 3.500 oude desktop pc’s niet meer nodig. Als alternatief voor de aanschaf van nieuwe pc’s worden nu alle onderwijsapplicaties centraal aangeboden op de bestaande desktops via een RemoteApp oplossing. Ongeacht het type hardware. Zowel hardware als software-updates worden op deze manier makkelijker en sneller gerealiseerd.

2200 werkplekken omgezet

In totaal zijn 2200 bestaande desktop pc’s omgezet naar de nieuwe omgeving. Zo’n 1500 andere apparaten maken ook gebruik van de oplossing voor toegang tot alle applicaties. 2500 verbindingen zorgen ervoor, dat alle studenten tegelijkertijd een beroep kunnen doen op de infrastructuur van ROC Midden Nederland.

“Het beschikbaar stellen van nieuwe software duurde voorheen ongeveer zeven weken. Nu heb ik binnen twee weken een nieuwe versie van de college software. Via de RemoteApp omgeving weet ik ook zeker dat iedereen met dezelfde versie werkt,” zegt René van den Berg, Directeur ICT en Information Management van ROC Midden Nederland.

“ROC Midden Nederland is de eerste onderwijsinstelling in ons land die in staat is via elke type apparaat overal en altijd toegang te geven tot de college applicaties via een consistent beeld. We helpen de klant hiermee met een oplossing die stabiel is, eenvoudiger in beheer en daarmee ook aanzienlijke kostenbesparingen oplevert,” concludeert Chris Vlaanderen, Business Line Manager Cloud&Infrastructure Services van Sogeti.

Meer informatie over de aanpak bij ROC Midden Nederland?

Wilt u naar aanleiding van dit bericht meer weten over de oplossing en aanpak? Neem dan contact op met Christiaan Hoos. Heeft u vragen naar aanleiding van het persbericht, neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens.