Een bot als collega?

​Op 12 april 2016 maakte Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, tijdens het ontwikkelaarscongres F8 bekend dat voor de komende 3 tot 5 jaar zijn focus ligt op het doorontwikkelen van Facebook Messenger.

Iedere maand zijn er meer dan 900 miljoen mensen en 50 miljoen bedrijven actief op dit platform. Nu is het tijd voor Facebook om dit veelbelovende ecosysteem centraal te stellen in haar operatie zodat ze daar in de toekomst de vruchten van plukken. De manier om dit te bereiken is door bots op het platform toe te laten. Deze strategie is vergelijkbaar met die van Microsoft.

Smart agents voor mobile interaction

Op 31 maart 2016 maakte Microsoft's CEO Satya Nadella tijdens de Build-conferentie bekend dat de nieuwe strategie van het bedrijf geënt is op chat platforms. "Conversation as a platform" noemt Nadella het. Volgens analistenbureau Gartner brengt dat ons in het Post-App tijdperk: ‘By 2020, smart agents will facilitate 40% of mobile interactions, and the post-app era will begin to dominate.’

Eén of meerdere bots in je contactlijst

werkvloerWe gaan dus van Apps naar Bots. Spoedig zal iedereen een of meerdere bots in zijn contactenlijst van WhatsApp of Facebook Messenger hebben staan. Het maakt het mogelijk dat we voortaan direct met bedrijven, merken, producten en diensten vanuit onze chat interface kunnen communiceren. Deze ontwikkeling beperkt zich niet alleen tot de consument, ook op de werkvloer zullen we hier het nodige van merken. Het kantoor leent zich namelijk prima voor intelligentere ondersteuning van het werk door bots. Na het mobiele kantoortijdperk dus een conversational kantoortijdperk.

De grote doorbraak in het ‘conversational office’-tijdperk is dat niet alleen medewerkers aan de conversatie deelnemen, maar ook allerhande bots gaan meepraten. Hierbij moet gedacht worden aan een zakenreis-bot (zoals Concur) die de buitenlandse reizen voor de medewerkers regelt, of een declaratie-bot (zoals Birdly) die alle facturen van medewerkers controleert en uitbetaalt of een HR-bot (zoals Ivy) waar medewerkers bij terecht kunnen met bijvoorbeeld vragen over hun salaris. Medewerkers hebben dus slechts een omgeving, zoals Slack, nodig waarbinnen ze worden bijgestaan door diverse bots om hun werkzaamheden zo makkelijk en efficiënt mogelijk te kunnen verrichten. Slack is een relatief nieuw collaboration platform (start 2013) en ongeveer 1 miljoen dagelijkse gebruikers heeft.

Bots bij Slack

Slack heeft als het op bots aankomt een hele duidelijke visie. Amir Shevat, hoofd van developer relaties bij softwarebedrijf Slack beschrijft het als volgt:

"The real breakthrough in the conversational office era, is that office workers (AKA people) are not the only ones joining the conversation - it seems that office computerized systems and services are making themselves available through this conversational interface as well."

Zullen we in de toekomst algoritmes gaan zien en ervaren als 'gewone' collega’s? Het is in ieder geval de overtuiging van Ben Brown, mede-oprichter van het bedrijf XOXCO en maker van de bot Howdy voor dit Slack platform. Hij introduceert de digitale medewerker.

"The digital coworker — a piece of software that works along side you at your job and participates in the day to day activities of your company as an active and engaged member of the team.”

Een digitale collega neemt volgens Brown niet alleen saaie, repetitieve en alledaagse taken voor zijn rekening, maar speelt ook in op de behoeften van de fysieke medewerker. De bot vraagt wat hij voor je kan doen en doet het vervolgens ook: “They ask you what you need, and then they do it for you.” Zo kan Howdy bijvoorbeeld vrij gemakkelijk een vergadering met alle projectmedewerkers regelen. Moest voorheen een secretaresse alle agenda’s van de betrokkenen overleggen om een tijdstip voor de vergadering te prikken, Howdy kan met alle medewerkers tegelijkertijd communiceren om de meeting te beleggen.

De bot als baas

Ook de manager valt ten prooi aan de ‘eetlust’ van de bots. Zo maakte de durfinvesteerder Deep Knowledge Ventures uit Hong Kong in 2014 bekend dat ze als eerste bedrijf ter wereld een softwareprogramma tot lid van de raad van bestuur heeft benoemd. VITAL is de naam van het nieuwe bestuurslid: Validating Investment Tool for Advancing Life Sciences. Het programma is ontwikkeld door het bedrijf Aging Analytics UK en heeft net zoveel beslissingsbevoegdheid als de menselijke bestuursleden.

Het programma zal niet aan de bestuurstafel plaatsnemen, maar zal wel de vergadering voorzien van de benodigde input om betere investeringsbeslissingen te nemen. De menselijke intuïtie gecombineerd met machinale logica, levert volgens Dmitry Kaminskiy, senior partner bij het bedrijf, een perfect team op. Het risico op het nemen van foutieve beslissingen wordt op deze manier drastisch verminderd. Ook reclamebureau McCann heeft inmiddels een robot op een toppositie in huis gehaald. Ze hebben een robot die werkzaam is als creative director. President en CEO of McCann Japan, Yasuyuki Katagi zei hierover het volgende:

“Artificial intelligence is already being used to create a wide variety of entertainment, including music, movies, and TV drama, so we’re very enthusiastic about the potential of AI-CD ß for the future of ad creation. The whole company is 100 percent on board to support the development of our A.I. employee.”

Bots in de wereld van FinTech

Ook in de financiële wereld vinden we allerlei bots terug. Steeds meer robots worden ingezet voor het verstrekken van financieel advies. Deze adviezen beperken zich niet alleen tot automatische investeringsadviezen, zoals die van Betterment en Wealthfront, maar ook de wereld van de hypotheekverstrekkers, de pensioenadviseurs en de verzekeraars lenen zich hier bij uitstek voor. Zo voorspelt financieel consultancybureau A.T. Kearney dat het totale beheerde vermogen in de Verenigde Staten – dat wordt beheerd door robots - zal stijgen van $300 miljard in 2015 tot circa $2,2 biljoen in 2020.

Zelf aan de slag met bots?

Een bot als collega of een bot als baas. Er is geen ontkomen aan. Iedere industrie krijgt met deze ontwikkeling te maken. Wil je hier meer over weten en/of zelf aan de slag met bots? Bezoek dan het VINT Symposium 2016 of neem  contact op met onderstaand conctactpersoon of via onderstaand formulier.