Het Bot Effect: friending a brand [RAPPORT]

Voor wie het even gemist heeft: de nieuwe strategie van Microsoft gaat over softwarebots op messengerplatforms. U leest het goed.

 friending a brand Satya Nadella zet zijn kaarten op slimme algoritmes die zich gaan mengen in de conversaties op WhatsApp, WeChat en Messenger. En hoogstwaarschijnlijk kunnen we hier nu LinkedIn aan toevoegen. Op 31 maart 2016 lanceerde Microsoft zijn nieuwe plannen. 'Bots are the new Apps' zei Nadella toen. Met dat statement wilde hij benadrukken dat er iets beters op komst is dan apps De informatiemaatschappij kan een verrassende wending krijgen als de plannen van Microsoft aan gaan slaan.

Conversational commerce

Enig houvast dat Nadella wel eens gelijk zou kunnen hebben komt uit China. Daar is WeChat de marktleider in de dagelijkse conversaties. In China kunnen bots al worden toegevoegd aan je vriendenkring. Deze mogelijkheid van friending a brand biedt een nieuw perspectief voor organisaties. In plaats van gedoe met een app kan nu rechtstreeks in gewone mensentaal de zaken worden afgehandeld. Niet voor niets wordt aan deze optie al de term conversational commerce meegegeven. Het veranderen van een stoel van een vlucht, het maken van een afspraak met de dokter, of geld overmaken naar een vriend, wordt al converserend gedaan. Zo'n 200 miljoen Chinezen doen dat laatste al en de banken krabben zich achter de oren waar dit heen zal gaan.

Bots op messenger zijn de toekomst

Twee weken na de aankondiging van Microsoft volgde Facebook met een zelfde verhaal (bots op messenger platforms zijn de toekomst) en Google en recent Apple zetten ook hun deuren ervoor open. Met 3 miljard mensen die dagelijks Wechatten en Whatsappen is het een logische stap.

VINT-rapport "Het Bot Effect: friending a brand"

Het nieuwe VINT-rapport "Het Bot Effect: friending a brand" analyseert de mogelijke business-implicaties.