Hoe de toekomst voorspellen met data?

Sandeep Sachdeva

Inzicht verkrijgen

De campagne van Barak Obama in 2008 en zijn herverkiezing tot president van de VS in 2012 hebben veel te danken aan de analyse van de enorme hoeveelheden gegevens op sociale media en andere informatiebronnen. De ‘big data president’ polste ook op die manier hoe de zorgverzekering zou vallen. Het is niet moeilijk met big data te werken. Maar het initiatief moet wel van ‘boven’ komen. ‘Evidence based’ en ‘data driven’ zijn gevleugelde uitspraken in het Witte Huis sinds Obama er zijn intrek in nam. De president gaf al hoog op van het uitpluizen van grote hoeveelheden gegevens voordat hij zijn campagne begon. Als senator was hij mede-indiener van een wet om een uitgavendatabase te maken om inzicht te krijgen in de manier waarop overheden belastinggeld besteden. Daar gaat het om bij dit onderwerp: inzicht verkrijgen.

Anders

“Het is helemaal niet moeilijk”, zegt Sandeep Sachdeva, wereldwijd verantwoordelijk voor de Business Intelligence-tak bij IT-dienstverlener Sogeti. “De technologie is volwassen. Die draait op standaard hard- en software. Maar het is wel anders dan we gewend zijn. De IT-afdeling moet uit haar comfortzone komen en er gewoon mee aan de slag gaan. Werken met big data is niet moeilijk. Het vereist wel een andere manier van denken. Google, Twitter en Facebook zouden niet bestaan zonder big data. Ook de Amerikaanse retailer WalMart haalt veel nuttige marketinginformatie uit gegevens.” Het is hetzelfde als toen de eerste iPhone en later de iPad op de markt kwamen. Een heel andere techniek, maar het is toch vrij snel gelukt om ermee te werken in het bedrijfsleven. Volgens Sachdeva volgt big data hetzelfde pad. Hij voegt daaraan toe dat het wel tijd kost om zich de nieuwe technologie eigen te maken. “Dat gebeurt alleen als je ermee aan de slag gaat.”

Groot denken

Maar hoe ga je er geld mee verdienen? Door groot te denken, aldus Sachdeva. “Laat je niet weerhouden door twijfels of iets technisch wel mogelijk is. Die belemmeringen zijn er niet. Durf hardop de vragen te stellen die leiden tot antwoorden waarmee de onderneming groeit en waarmee de organisatie zich in de juiste richting ontwikkelt. Daarom moeten big data-initiatieven op bestuurdersniveau ontstaan. Daar komen de vragen vandaan. En daar is vooral behoefte aan de juiste antwoorden. De eerste stap is de juiste vragen te stellen. Begin met één belangrijke vraag. Maak daar vervolgens een proefproject van. Bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik mijn supply chain verbeteren?’ Dan begint de datareis: het verzamelen van de juiste gegevens en het verkrijgen van inzicht uit de informatie. En daarna een strategie ontvouwen.” Het verzamelen van de gegevens is de tweede stap. Deze ligt op het bordje van de IT-afdeling. Zij moeten ervoor zorgen dat in- en externe data beschikbaar zijn voor analyse. De derde stap is de inrichting van de juiste architectuur om te kunnen werken met big data. Ook dit is volgens Sachdeva niet zo moeilijk. “Er zijn genoeg referentie-architecturen beschikbaar. Ook talloze tools helpen het werk van de IT-afdeling te vereenvoudigen. De ITafdeling moet haar afwachtende houding laten varen.”

Focus

De vierde stap is de focus richten op de technische invulling. Gebruik geen bestaande platformen. Dat is zoiets als proberen een bal in een kleiner vierkant te proppen. Helaas gaat dat niet lukken. Het is nieuwe technologie; leer wat nodig is om ermee aan de slag te gaan. “Te vaak proberen mensen binnen de bestaande structuren met big data aan de slag te gaan. Dat is een recept voor teleurstelling. En tegelijkertijd voeding voor het argument dat big data moeilijk is. Het is niet moeilijk, alleen anders”, stelt Sachdeva. De vijfde stap tenslotte behelst de houding van het doorvragen. “Blijf vragen waarom je iets doet. Als je vijf keer achter elkaar naar het waarom vraagt – dus ook over de antwoorden op de eerder gestelde vragen – dan kom je tot de kern. Dan kom je aan waardevolle suggesties die de organisatie verder kunnen brengen.”

Kostenbesparing

De meeste waarde die big data in zich draagt, vindt zijn weerslag in de onderneming zelf. Het helpt namelijk de organisatie de juiste richting in te brengen. Inzet van big dataprojecten levert ook IT kostenbesparingen op. Voornamelijk omdat de big datatechnologie op gestandaardiseerde harden software draait. Doordat de technologie gebruikmaakt van clustering, is het ook niet nodig een aparte infrastructuur aan te leggen om het datacenter te backuppen. Sachdeva benadrukt wel dat het uitgangspunt om met big data aan de slag te gaan, bestaat bij de verbetering van de bedrijfsinzichten. IT-kostenbesparingen zijn daarbij leuk meegenomen.

Roadmap maken

Hij beveelt aan pas met deze technologie aan de slag te gaan als de top van het bedrijf overtuigd is van de waarde ervan en zich erachter schaart. Vervolgens moet een roadmap worden opgesteld waarin de organisatie zijn (nabije) toekomst uitstippelt en de rol van big data daarin opneemt. Daarna moet de IT-afdeling experimenteren met het fenomeen om ook het gevoel ervoor te krijgen. Een laatste punt wil hij nog wel even kwijt: bedrijven hadden dit eigenlijk gisteren al voor elkaar moeten hebben. Hij maakt een vergelijking met de opkomst van internet. “Toen vroegen organisaties zich af waarom ze een website nodig zouden hebben. Inmiddels gaan er miljarden euro’s door elektronische handelskanalen. Een goede website geeft concurrentievoordeel. Met big data is dat hetzelfde: je moet er op tijd mee beginnen.”

Leg het fundament

Om met uw organisatie een eerste fundamentele stap te zetten op het gebied van BI & Analytics heeft Sogeti de Intelligent Solution Build ontwikkeld. Met deze aanpak heeft u in zeer korte tijd een gedragen roadmap ontwikkeld samen met uw stakeholders.

Wilt u stappen maken? Stuur dan een mail naar Chris Vlaanderen.