Hoe lang kijk je naar een klein scherm?

Toen Apple de originele iPhone introduceerde was het formaat van smartphones vrij overzichtelijk, er was er immers maar één. De gedachte was dat je met één hand, en wel met de duim van die éne hand, het hele scherm moest kunnen bereiken.

Nu we in het landschap van smart devices zowel groter als kleiner zijn gegaan, is het goed om te bedenken wat voor soort interactie op een bepaald formaat scherm past. Hoe mappen we een goede user experience (UX) op een specifiek scherm en hoe passen we eigenlijk al deze schermen aan op de gewenste customer journey?

In 2011 was WIMM-labs een van de vele bedrijven die hele kleine schermen aan het maken was met daarin een super klein computertje. Het WIMM-labs product had een schermformaat van 1,4 inch en ik geloof een totale afmeting van 32 bij 36 mm. Super klein dus (voor 2011). Ze zagen het als een soort van draagbaar clip-on scherm, wearable technology. Ook zagen ze in dat het wel eens een horloge zou kon worden. Dat laatste begreep Google ook heel goed en nam in 2013 WIMM-labs over.

Hoe kleiner het scherm …

De CEO van WIMM-labs deed in die periode een uitspraak die nog niets van zijn kracht is verloren. Hij zei:

"Hoe kleiner het scherm, hoe korter je er naar kijkt." 

Nu denk je wellicht 'ja, natuurlijk'. Dat is vaak de kracht bij dergelijke uitspraken. ‘dat had ik kunnen bedenken…’. Dit keer was het de (inmiddels ex-) CEO Dave Mooring die het ook echt uitsprak. "Hoe kleiner het scherm, hoe korter je er naar kijkt". Super, toch? Dat geeft enorm goed aan hoe we over interactie en informatie kunnen nadenken per scherm. Korte shotjes informatie snacken op mini schermen, langere concentratie en dus tijd voor overzicht en inzicht op grotere schermen. 

Tijd en ruimte als continuüm

Hij zei ook:

"Hoe kleiner het scherm, hoe vaker je er naar kijkt.’

Kort en vaak tegenover lang en zelden. Deze theorie past perfect op mobile devices, maar gaat veel verder. Denk aan je laptop, je TV, of zelfs een bioscoop. Als ik naar de bioscoop ga dan blijf ik ook echt wel wat langer. In dit continuüm past alles: van kleine wearables tot aan mega schermen. 

De customer journey over de schermen heen

Door omgekeerd te redeneren komen we ook tot een match met een logische verdeling van de customer journey over schermen heen. Als we bijvoorbeeld overzicht willen bij het boeken van een vlucht, dan gebruiken we graag een wat groter scherm. Meer tijd, meer ruimte. Als we vervolgens op Schiphol staan om in te checken, dan willen we snel weten waar we onze koffer kwijt kunnen en waar de dichtstbijzijnde (koffie)bar is. Kleine informatie behoefte; kleiner scherm. Deze logica is zo simpel dat iedereen hem begrijpt. Dat is de kracht ervan. Je hoeft je kanalenstrategie niet uit te leggen, het voelt gewoonweg direct goed.

Wat te doen met smartwatches?

Wat moeten we met zo’n klein scherm? Wat is de functionaliteit die de echte waarde van smartwatches ontketent? Recent wordt er gesproken over de 3 seconden-regel: als het langer dan drie seconden duurt, dan hebben ze het verprutst. Drie seconden klinkt voor mij vooral als notificatie-mogelijkheid. Maar wellicht kan ik er ook mijn lampen mee bedienen, een betaling verrichten of mijn presentatie ermee bedienen.

Wat zou jij in maximaal drie seconden kunnen en willen doen? 

Meer weten over mobile apps? Stel je vraag aan de onderstaande contactpersoon.