Informatiemanagement: overbodig of noodzakelijk? [White paper]

Is Informatiemanagement (IM) een proces, een functie, een medewerker, een afdeling? Welke taken voert IM uit? Wanneer is IM een succes en wat is de toegevoegde waarde?

Elke organisatie vult IM anders in of heeft er een ander beeld bij. Het zou handig zijn als er een algemeen toepasbaar referentiekader (IMMO) bestaat dat als basis dient voor de inrichting van IM. Met de whitepaper ‘IMMO, Bedrijfsdoelstellingen realiseren met effectief informatiemanagement’ introduceert Sogeti zo’n referentiekader.

Duidelijkheid over Informatie Management

Verschillende beelden ontstaan vanwege de onduidelijkheid over IM. Wat doet IM? Stel deze vraag aan 10 bedrijven en je krijgt evenzoveel verschillende antwoorden. Het ene bedrijf ziet IM als een functie, het andere als een proces. Het ene bedrijf ziet het als het beheren en analyseren van data, het andere als het managen van het IT-landschap. Die onduidelijkheid is dus niet zo vreemd.

Noodzaak tot samenwerking tussen business en IT

Cover IMMO-whitepaperDe business (wie is dat?) wil zich niet bemoeien met IT: “systemen moeten het gewoon doen en snel aanpasbaar zijn als ik wat anders wil (wat dan?)!” IT klaagt over de business: “ze weten niet wat ze willen en er is niemand die prioriteiten aangeeft!”. Er is behoefte aan iemand die een vertaalslag kan maken en beide ‘talen’ spreekt. Daarbovenop veroorzaken externe ontwikkelingen zoals Cloud, offshoring , uitbesteding van IT-diensten meer complexiteit in het IT-landschap. Niemand heeft het overzicht meer. Dit staat snelle aanpassingen in de weg. Er is samenwerking nodig. Muren tussen business en IT moeten worden afgebroken.

Marketing en IT hebben elkaar nodig om snel in te kunnen spelen op de steeds veranderende markt en behoeften van de klant en om met innovatie de concurrent voor te blijven. IM faciliteert en coördineert deze samenwerking zodat marketing de informatievoorziening (IV) krijgt die nodig is.

Meer informatie en download IMMO-white paper

IMMO bevat alle ingrediënten die nodig zijn voor een professionele inrichting van IM: heldere definities, doelstellingen, processen, organisatie, succesfactoren en toegevoegde waarde.  IM is in elk bedrijf noodzakelijk en zeker niet overbodig! Download het volledige white paper of neem via het onderstaande formulier contact met mij op.