Kunnen intelligente liften in de toekomst kijken?

Jaren geleden las ik de science fiction classic ‘The hitchhiker’s guide to the galaxy’ van Douglas Adams. Ik was vooral gefascineerd door de scène met de lift die in de toekomst kon kijken.

De ‘Sirius Cybernetics Corporation Happy Vertical People Transporter’ heeft de mogelijkheid om een beeld van de onmiddellijke toekomst te krijgen, waarmee hij zich dan naar de juiste verdieping begeeft nog voordat je zelf hebt aangegeven waar je naar toe wilt. Je begeeft je naar de lift, de deur gaat vanzelf open, en de lift weet al naar welke verdieping je wilt; wachten op een lift hoeft dus niet meer.

Intelligentie alleen met liftbediende, toch?

Voor mij leek dit vroeger volledig onmogelijk. Hoe zou een lift ooit iets kunnen weten over de toekomst? De enige manier, dacht ik, om in een lift intelligentie aan te brengen zou zijn door er een liftbediende in te plaatsen. Er is echter veel veranderd.

De eerste verandering die ik merkte was ongeveer tien jaar geleden toen je al moest ingeven naar welke verdieping je wilde gaan op het moment dat je de lift aanriep. Op deze manier kon het systeem van de lift de beste route door het gebouw plannen om de verzameling van liften door het gebouw zo efficiënt mogelijk te laten werken. De lift was zeker al efficiënter maar stond nog niet op je te wachten voor je voor de deur stond.

Internet of Things

Tegenwoordig, met het gebruik van RFID sensors in samenwerking met allerlei systemen verbonden met de Internet of Things (IoT), wordt het redelijk gemakkelijk om een verbinding op te zetten met de toegangsdeur van de lift. Zodra je het gebouw binnenkomt, weet de lift al dat je onderweg bent. De lift kan dus inderdaad op je staan wachten. Maar hij weet alleen dat je aangekomen bent; nog niet waar je naartoe wilt. Of toch wel?

Machine learning

De meeste mensen werken in een kantoorgebouw op een specifieke verdieping. Zelfs als zij werken volgens flexibele kantooroplossingen, gaan ze toch nog dagelijks naar hetzelfde gedeelte van een gebouw. Het liftsyteem onthoudt welke verdieping je ‘s morgens normaal gesproken kiest.

We kunnen dit eigenlijk niet echt intelligentie noemen, maar wel een soort geheugen. Hoe weet die lift dan waar je naartoe moet zodra je al in het gebouw bent? Dan spreken we van ‘machine learning’. De lift houdt al je verplaatsingen bij en voorspelt daaruit, op basis van je gebruikelijke patroon, waar je naartoe wilt gaan. Bijvoorbeeld: een persoon die onderhoud levert voor het koffiezetapparaat gaat elke keer een verdieping hoger tot op de laatste verdieping en dan komt hij of zij in één keer helemaal naar beneden. Helaas is niet iedereen zo gemakkelijk te voorspellen.

Werken met big data

Gelukkig kan het ‘Internet of Things’ ons hiermee wel helpen. Denk bijvoorbeeld aan je smartphone die je agenda bijhoudt. Je agenda geeft aan dat je een vergadering hebt op de zevende verdieping. Sluit je smartphone aan met het IoT-liftsysteem en de lift zal weten waar je naartoe moet. Maar dat is nog niet genoeg, want noteer jij in je agenda ook elke dag ‘naar huis’? Ik niet ;-) Hier werken we dan met ‘big data’. De lift onthoudt je gedrag en na verloop van tijd zal de lift weten dat als je je rond 17:00 uur naar de lift begeeft en er geen vergaderingen meer genoteerd staan in je agenda, je dan waarschijnlijk naar huis gaat. Combineer deze ‘big data’ oplossing met een IoT applicatie die de lift laat weten dat je je computer hebt afgesloten en de lift weet zeker dat je naar huis gaat, en dus naar benedenverdieping moet.

Leren van ervaringen via analytics

‘Real machine intelligence’ ontstaat op het moment dat het liftsysteem via IoT gebruik maakt van alle data van de sensors en systemen die het dan combineert met historische gegevens waarop het ‘big data analytics’ uitvoert. Het liftsysteem ‘leert’ dan ook nog van eerdere ervaringen om uiteindelijk te komen tot intelligente beslissingen. Het zal je duidelijk verbazen wanneer de lift echt opeens voor je neus opengaat voor je zelf eigenlijk beseft dat je de lift nodig hebt.

Robot

Dus, de combinatie van alle nieuwe en moderne technologieën zoals machine learning, IoT, Big data analytics en machine intelligence maakt van de lift een soort ‘state of the art’ robot die allerlei input gebruikt om je beter te kunnen dienen. De lift kan dus eigenlijk niet echt de toekomst inzien, maar toch wel bijna.

Vervanger van menselijke intelligentie? 

Het ziet er inderdaad allemaal heel mooi uit, maar toch doen mensen (of willen ze) ook onverwachte dingen. Dan moet er toch wel één of andere mogelijkheid zijn om de keuze van de lift te manipuleren, zoals in de lift-scène van de ‘Hitchhikers guide to the galaxy’ wanneer Zaphod en Marvin de lift moeten overtuigen toch naar de 15de verdieping te gaan. De intelligentie van de lift is zeker erg handig en behulpzaam, maar vervangt het echt menselijke intelligentie?

Intelligente liften

Meer weten over intelligente objecten?

Benieuwd naar de mogelijkheden van intelligente objecten en Internet of Things? Neem dan contact op met Jorik Abspoel via onderstaande gegevens.