Software met een community bespaart tijd en geld

Edzo Botjes - herkent u dat, dat u een vraag heeft over een applicatie binnen uw organisatie en dat er maar één persoon is die dat soort vragen kan beantwoorden?

En dat die persoon uiteraard net niet bereikbaar is. En herkent u ook dat als u thuis een vraag heeft over bijvoorbeeld een app, dat u dan binnen de kortste keren via één of ander forum het antwoord vindt?

Waarom accepteren we binnen onze organisatie een afhankelijkheid van één expert en doen we dat privé al lang niet meer? In mijn ogen heeft dat te maken met een systeem van informatie-monopolie versus informatie-anarchie.

Frustratie

Informatie-monopolie heeft betrekking op de neiging die organisaties hebben om informatiestromen te reguleren in processen. Op z’n best via een helpdesk, maar erger nog, via één applicatiebeheerder. Hoe goedwillend ook, vaak vormen deze toch vooral een dure bron van frustratie.

Kennis delen

Het andere uiterste, informatie-anarchie, heeft betrekking op een situatie waarin mensen zichzelf organiseren in een community. Niemand is eigenaar van de kennis. De kracht zit hem in het delen van kennis en het makkelijk vindbaar maken ervan. Als organisatie hoef je dat slechts te faciliteren, de community doet de rest. Zolang je als bedrijf maar begrijpt dat je niet de eigenaar bent, niet het monopolie hebt dan zal de community jou helpen met het oplossen van je problemen.

software met een community

Functionerende community

Mijn stelling is dat organisaties veel geld en frustratie zouden kunnen besparen door alleen nog software aan te schaffen waar een goed functionerende community voor bestaat. Een aantal softwareleveranciers geeft gebruikers een ID voor toegang tot een forum. In Duitsland is een broker voor elektronisch betalingsverkeer waarvan de klanten zich verenigd hebben in een community. Zo heb je als groep macht, invloed en ben je niet kwetsbaar voor de bedreiging van een monopolie.

Software

Dus, neem bij selectie van software het bestaan van een community als requirement op. Dit bespaart uw organisatie tijd, geld en frustratie, zodat u zich met belangrijkere dingen kan bezig houden. Als oud beheerder, als ontwikkelaar en als enterprise engineer adviseer ik u om dit mee te nemen als requirement.

Meer weten?

Het hebben van de juiste requirements voor software kan veel tijd en geld besparen. Wil je meer weten? E-mail dan met Jack van de Corput of bel hem via +31 886 606 600.