Studenten van Hogeschool Eindhoven winnen ProjectB Challenge

Het studententeam van Hogeschool Eindhoven is als winnaar uit de bus gekomen van de tweede ProjectB Challenge tijdens de Award Night van 20 juni 2016.

Foto Winnaars ProjectB 2016

De groep van vijf informaticastudenten hebben deze prijs in de wacht gesleept voor de ontwikkeling van een interactieve applicatie die gebruikmaakt van Augmented Reality. Siemie en Koko leggen kinderen die worden opgenomen in een ziekenhuis op een vriendelijke manier digitaal uit wat hen staat te gebeuren.

Wedstrijdvoor derde en vierdejaars informatiecastudenten

Foto ProjectB Publiek

Dit is de uitslag van een wedstrijd die een half jaar geleden is gestart. Tijdens dit project dat nu voor het tweede achtereenvolgende jaar plaatsvindt, hebben vijf studententeams van vier hogescholen gestreden om de prijs voor het meest effectieve hulpmiddel voor mensen met een beperking of chronisch zieken. De wedstrijd is bedoeld voor derde en vierdejaars informaticastudenten. Loes Bierma, Productmanager Zorgkaart Nederland van de Nederlandse Patiëntenfederatie, heeft de prijs gisterenavond uitgereikt in het leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

Samenwerking met Tweakers

ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers en een aantal hogescholen. Dit jaar wisten de Hogeschool Avans in ‘s Hertogenbosch, Fontys Eindhoven, Hogeschool Utrecht en Haagse Hogeschool in Den Haag door te dringen tot de finale. Nieuw dit jaar is ook de Tweakers publieksprijs die werd gewonnen door het studententeam van Hogeschool Utrecht voor de ontwikkeling van een app voor Afasie patiënten om hen te helpen bij het vinden van de juiste woorden.

Projectteam Dream IT winnaar ProjectB

Het winnende projectteam ‘Dream IT’ van de Eindhovense studenten wil met hun applicatie angst wegnemen bij kinderen van 4 tot 8 jaar die worden opgenomen in een ziekenhuis. Met de smartphone of tablet worden verschillende plekken in ziekenhuizen gemarkeerd. Op zo’n moment komen Siemie en Koko tevoorschijn op het scherm. Deze fantasiefiguren begeleiden kinderen en geven uitleg over wat hen staat te gebeuren. De applicatie maakt gebruik van Augmented Reality technologie. Siemie en Koko komen tot leven via markers die gescand worden door de app. Op deze manier worden kinderen ook ondersteund bij hun herstel.

Publieksprijs voor Utrechtse studenten

Foto ProjectB Publieksprijs

Via de Tweakers website kon het publiek dit jaar ook een stem uitbrengen op de digitale productprototypen voor mensen met een beperking. De meeste stemmen zijn toegekend aan het studententeam van Hogeschool Utrecht. Onder de naam ‘Express me’ hebben de Utrechtse studenten een app ontwikkeld voor mensen met Afasie. Deze applicatie helpt bij het zoeken naar woorden zodat gebruikers met woordvindingsproblemen zich makkelijker kunnen uitten. De woorden zijn ondergebracht in categorieën om snel en makkelijk te zoeken. Ieder woord is voorzien van een afbeelding om te voorkomen dat woorden niet direct herkend worden. De app kan ook woorden laten uitspreken of toevoegen aan een gespreksbalk. ‘Slimme tegels’ zorgen ervoor, dat de appgebruiker bijvoorbeeld het nieuws krijgt voorgeschoteld dat het beste bij hem of haar past waarbij direct de kernwoorden uit het nieuwsbericht worden gedeeld.

De winnaars zijn beloond met een ticket voor de Tweakers Express. Dat is een speciale treinreis naar Gamescom, de grootste gamebeurs in Europa.

Proces ProjectB Challenge

In de eerste fase van het project konden de studententeams van zo’n vier tot zes leden zich inschrijven met hun ideeën. Een jury beoordeelde de voorstellen en de beste vijf teams zijn doorgegaan naar de tweede fase. In deze periode hebben de vijf teams hun ideeën verder uitgewerkt tot een prototype of werkende dienst. Ieder team werd begeleid door een coach van Sogeti.

De jury

ProjectB jury

De jury bestond dit jaar uit Frederik Zevenbergen, Community manager van Tweakers, Arina Burghouts, Beleidsadviseur Digitale Zorg van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT). Meer informatie over de ProjectB Challenge is te vinden op Tweakers.

Over ProjectB

“ProjectB Challenge is letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk te brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum plus een mooie bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De digitale prototypen van dit jaar waren nog geavanceerder dan de inzendingen van 2015,” zegt René Speelman, Manager Duurzaam Ondernemen van Sogeti.

Meer weten? Neem dan contact op via onderstaand formulier.