Voorkom deze cloud blunders

Laat u niets wijsmaken: de overgang naar de cloud is geen kwestie van een knop omzetten, maar een complex project. Die dure les hebben anderen al geleerd. En pikken wij gratis mee. Huiver en leer van deze opzienbarende cloudbleeders en blunders.

Liefde voor technologie maakt blind

De cloud biedt ongekende mogelijkheden. Het gevoel ‘daar moeten we iets mee’ is groot. Soms te groot. Al in 2008 zag de Britse staatsomroep een centraal beeld- en geluidarchief voor zich dat vanaf elk bureau toegankelijk zou zijn en tools bevatte om films te monteren. Helemaal cloud, in een tijd dat de technologie erachter nog niet uitgerijpt was. De bouw van het Digital Media Initiative (DMI) werd uitbesteed aan Siemens. Nadat de Britse staatsomroep de klus intern trok, werd BBC-cloud nog geen succes. Niemand voelde zich verantwoordelijk voor het slagen van het DMI. Het achterwege blijven van een agenda en tussentijdse evaluaties deden de rest. 100 miljoen pond belastinggeld verdween in de cloud. Na het overlijden van Margaret Thatcher in 2012 moesten videotapes met archiefbeelden per taxi naar onafhankelijke videoproducenten worden gebracht om ze daar te digitaliseren.

  • De les: stel de businesscase en alle requirements vooraf goed vast. Kies aan de hand daarvan voor een bepaalde technologie en manage de verwachtingen. In deze oriëntatiefase is het zaak niet verliefd te worden op de technologie. En de hype te onderscheiden van de werkelijke mogelijkheden. Betrek ook de businessmanagers actief bij de overgang.

Blunders cloud computing

Over met een knal

Met een ‘big bang’ in een weekend alle kritische applicaties overzetten naar de cloud is vragen om moeilijkheden. Ga stapsgewijs over, en neem er vooral de tijd voor. Dat de druk om voor een bepaalde datum over te stappen niet bijdraagt aan een succesvolle lancering naar de cloud, ondervond Obama afgelopen oktober. Het had Obama’s finest hour moeten worden: de lancering van Healthcare.gov, de website waarop het publiek zich kon aanmelden voor het nieuwe zorgstelsel uit de Affordable Care Act. Om de pieken in webverkeer op te kunnen vangen, werd logischerwijs gekozen voor de cloud. Helaas kon de leverancier niet snel genoeg opschalen toen 250.000 bezoekers tegelijkertijd de site bezochten. Bovendien ontbraken data of kwamen ze dubbel voor, werden audits tijdens de bouw niet verricht en was er voor livegang vanwege alle haast onvoldoende getest. Gevolg: de site lag vanaf het eerste moment plat, om daarna continu te haperen.

  • De les: Haast en spoed zijn zelden goed: wees flexibel met deadlines en lever een complex project niet in één keer op. Ga stap voor stap over, in de juiste volgorde. Begin met een afgebakende pilot met minder bedrijfskritische applicaties en laat de timing van vervolgstappen ook afhangen van het einde van de levensduur of contracttermijnen van bestaande systemen. En boven alles, test intensief voor livegang.

Nieuwe technologie levert nieuwe problemen

Cloudtechnologie is nieuw, ervaren rotten zijn er dus niet. Inventiviteit en soft skills zijn mede daardoor onmisbaar: de overgang naar de cloud is een transitie die van de hele organisatie een nieuwe manier van werken vraagt. En de organisatie voor nieuwe uitdagingen stelt. Die dure les heeft Netflix geleerd op kerstavond 2012. Half Amerika kroop lekker op de bank om uit te buiken bij een filmpje. Helaas was de video-on-demand- dienst juist op dat moment, prime time, in vele huiskamers onbereikbaar. Bij Amazon Web Services, waar de voorkant van Netflix op draait, had een programmeur cruciale data gewist zonder daar erg in te hebben.

  • De les: De cloud is, net als elke pc, datacenter of programmeur, niet onfeilbaar. Uiteraard moet u erop kunnen vertrouwen dat uw provider zijn werk doet, maar zorg dat dit proces constant gemonitord wordt. Ontwerp cloudsystemen die voorbereid zijn op het uitvallen van een deel van de externe capaciteit. Desig

Beursdata op straat

De cloud is een transitie die een andere manier van werken voor de hele organisatie vraagt. Niet alleen de IT-afdeling moet zich voorbereiden, maar ook gebruikers moeten zich realiseren dat de cloud forse standaardisatie afdwingt, en een hernieuwde alertheid op de veiligheid van IT. Deze dure les leerde Nasdaq. Met diens dochter Directors Desk vergadert de top van beursgenoteerde bedrijven papierloos met elkaar door stukken uit te wisselen en te communiceren. Zo’n duizend grote bedrijven maken gebruik van de clouddienst. Naar grote tevredenheid. Tot in 2011 bleek dat hackers al maandenlang het soms koers- en concurrentiegevoelige berichtenverkeer tussen de topmanagers aftapten.

  • De les: Elk IT-systeem, ook als het in de cloud draait, moet tot de tanden gewapend zijn tegen hackers. Als medewerkers de veiligheidsprotocollen niet naleven, blijven risico’s bestaan. Zo bleek bij Nasdaq het personeel de veiligheidsupdates van de standaard kantoor- en serversoftware te negeren.

Cloudaanbieders verdampen

Stelt u zich voor: eindelijk alle applicaties buiten de deur, in de cloud. Ineens ontvangt u bericht dat u flinke kosten moet maken om te voorkomen dat die cloud in lucht oplost. Dat overkwam klanten van 2e2 en Nirvanix. De honderden klanten van het Amerikaanse Nirvanix kregen afgelopen september het schokkende bericht dat het bedrijf failliet was. Twee weken kregen ze om hun data naar een veiligere locatie over te pompen. Dankzij concurrenten van Nirvanix is deze bijna onmogelijke klus geklaard. Maar wat met de achtergebleven data is gebeurd, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Ook de Engelse IT-dienstverlener 2e2 zette zijn klanten voor het blok. Of ze in totaal 1 miljoen pond konden overmaken, zodat het bedrijf de stroomrekening kon betalen. Een echte keuze hadden ze niet. Gelukkig voor de klanten van 2e2 werd het bedrijf nog voor het losgeld was betaald, overgenomen door een concurrent.

  • De les: Natuurlijk timmert u alles goed dicht in contracten. Helaas is dat slechts papier zodra een leverancier op zijn kant gaat. Zorg daarom voor een goede uitwijkstrategie. Deskundigen adviseren zelfs om andere organisaties toegang te verlenen tot eigen systemen als back-up. Onder het motto voorkomen is beter dan genezen, is een goede due dilligence bij de selectie van een partner die bedrijfskritische processen in de cloud gaat beheren ook bittere noodzaak

Bezoek de Sogeti cloud case events

Verbreed uw horizon. Kom naar één of meerdere van onze cloud cases (2014) en ontdek tijdens deze cloud events dat dé cloud niet bestaat.

Meld je aan voor de Sogeti cloud case events

Meer weten over uw cloud?

Voor meer informatie en/of advies voor úw cloud stuurt u een e-mail naar Diederik Vieleers of belt u hem via T: +31 886 606 600