Wat is de plaats van een PMO?

Sandra Rijswijk - zou er nog een vak zijn waarover zoveel verschillende beelden de ronde doen als van het vak PMO (Project/Programma/Portfolio Management Office)?

Is het PMO nu dusdanig veelzijdig dat de term PMO eigenlijk een container begrip is waarmee je per definitie niet kunt aanduiden wat je er mee bedoelt? Als ik kijk naar de verschillende activiteiten die een PMO kan oppakken is dat laatste misschien wel de enige duidelijke conclusie.

In de afgelopen jaren ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in het vak PMO. Wereldwijd iser steeds meer aandacht voor, zo:

  • worden er meer boeken over dit vak gepubliceerd;
  • hebben OGC/Axelos de best practices samengevat in de Best Practice: P3O® (Axelos);
  • en er zijn expertise groepen op Linkedin waar de kennis gedeeld wordt.

Het zijn allemaal ontwikkelingen die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het vakgebied.

Wat is PMO?

Toch kom ik nog vaak misverstanden tegen over wat het vakgebied PMO nu inhoudt, zoals:

  • Wat is PMO tegenwoordig?
  • Is het een bureaucratische toevoeging aan de organisatie?
  • Is het een doekje voor het bloeden?
  • Of is het een waardevol organisatie-onderdeel om de gewenste resultaten in de organisatie te kunnen bereiken?

De volgende animatie laat zien hoe ik, op basis van ervaring en de verschillende theorieën en best practices die er zijn:

 

PMO in de organisatie

Kijkend naar P3O® heb je een drietal plekken in de organisatie waar je een PMO kan plaatsen:

  1. Portfolio niveau: waarin de nadruk ligt op het plannen van de activiteiten en het overzicht houden op wat er gaande is en voornamelijk de aansluiting met de dagelijkse business ligt.
  2. Programma en Project niveau:  het klassieke PMO met als nadruk het faciliteren van de day2day management activiteiten in projecten en programma’s.
  3. Centre of Excellence: de plek waar kennisdeling georganiseerd wordt. Opleidingen worden hier verzorgt, kennis  wordt hier vastgelegd en actief bijgehouden en uitgedragen.

PMO Sogeti

Elke plaats heeft zijn eigen activiteiten, zijn eigen specialisaties en zijn eigen kenmerken. Per organisatie moet gekeken worden welke specialisaties er nu daadwerkelijk leiden tot de gewenste effectiviteit- en efficiëntieverbeteringen.

Meer weten?

Het structureel gebruik gaan maken van het PMO-vakgebied biedt volop kansen (en valkuilen). Wil je weten welke? E-mail dan met Floor Hählen of bel haar via: +31 886 606 600. Onze passie maakt uw investering realiteit met Project- en Service Management.