Wat leer je van tabletop wargames voor het testen van IoT?

Ik ben een groot liefhebber van (strategische) tabletop wargames.

Ik speel volgens allerlei verschillende settings: fantasie, science fiction of historisch, bijvoorbeeld: Warhammer, Frostgrave, Star Wars X-wing en Flames of War. Naast spelen verzamel ik graag de te schilderen miniatuurtjes die gebruikt worden in diezelfde games. Tabletop wargames (zie bijvoorbeeld deze lijst op wikipedia), kunnen worden ingedeeld volgens een aantal onderdelen:

  • De spelregels
  • De miniaturen
  • Een tafel met het landschap
  • De spelers

Vaste stappen bij introductie van nieuwe spellen

Goed, en waar is nu de link met het testen van  Internet of Things (IoT), vraag je je misschien af? Omdat ik deze games al jaren speel heb ik bij het uitkomen van een nieuw spel een trend ontdekt. De volgende stappen gelden bij de introductie van een nieuw spel:

  • Definiëren van nieuwe regels. Een spel wordt bepaald door nieuwe regels. Deze spelregels kunnen aangekocht worden en spelers kunnen hun eigen miniaturen en landschappen verzamelen om er dan mee te spelen. Dit hoort bij de hobby en levert op zichzelf al veel plezier op.
  • Het opzetten van het landschap. Veel miniaturen en landschappen worden op voorhand verzameld en geschilderd voor het eerste spel is gespeeld. Als de eerste spelen beginnen, worden er nog meer toegevoegd. Nieuwe strategieën vergen vaak nieuwe miniaturen.
  • Uitwisselen van spelervaring. Na enige tijd zijn er meer en meer spelers die al gespeeld hebben volgens de nieuwe regels. De online forums staan vervolgens vol met vragen, persoonlijke beoordelingen, handleidingen voor miniaturen, klachten en opinies over de interpretaties van de spelregels. Doorgaans worden zogenaamde ‘house-rules’ geaccepteerd en de oorspronkelijke spelregels worden gewijzigd in de tabletop wargames community.
  • Nieuwe versies of uitbreidingen. Op basis van de ontvangen feedback uit de praktijk wordt er een nieuwe versie uitgebracht. Specifieke magische wapencombinaties zouden te sterk kunnen zijn en zouden daardoor duurder moeten zijn of het spel is te succesvol en een uitbreiding met nieuwe ruimteschip-piloten wordt ingevoerd.

Veel populaire tabletop wargames draaien op deze manier al meer dan 10 jaar mee.

Vergelijk met IoT-oplossing

Laten we dan nu eens kijken naar de lancering van een IoT-oplossing. Eigenlijk zien we dezelfde vier stappen tijdens de cyclus van IoT-productontwikkeling. Het nieuwe ‘Thing’ is op de markt en kan gekocht worden. Dit nieuwe product heeft ook nieuwe spelregels en wordt ingezet in een nieuwe en onbekende omgeving. Data wordt verzameld tijdens het gebruik, waarmee de producent inzicht krijgt in het specifieke gebruik en de eventuele problemen in de praktijk. Nieuwe versies van dit ‘Thing’ worden vervolgens op de markt gebracht met misschien wel wat nieuwe add-ons.

Ervaring gebruiken voor IoT

Als deze vergelijking stand houdt, dan is het wel interessant om eens te kijken hoe het testen van tabletop wargames is aangepakt. Nieuwe spellen worden tenslotte al tientallen jaren succesvol uitgebracht. Wat kunnen we met de opgedane ervaring in relatie tot de relatief nieuwe wereld van IoT?

tabletop wargames lokaal

Het ultieme tabletop wargames lokaal waar tabletop veldslagen worden ontwikkeld, getest en opgenomen.

De community gebruiken

Een tabletop wargame wordt getest voor implementatie. Dit wordt meestal in huis uitgevoerd door een kleine groep van zeer ervaren mensen. Het is onmogelijk om alle in-game combinaties te testen. Bij tabletop wargames is het algemeen aanvaard dat een spel verschillende versies nodig heeft om tot volwassenheid te komen. De gehele wargames community is meer dan bereid om te spelen en te testen en dan nog meer te spelen en te testen.

Zwakke punten in de regels

Goede communicatie tussen de wargames community en de producenten is erg belangrijk. Je moet de gebruikers serieus nemen, goed communiceren en regelmatig updates leveren. Wargames producenten maken heel goed gebruik van het publiek, dat bestaat uit wargame veteranen, beginners en iedereen daartussenin. Zij zullen snel de zwakke punten in de spelregels vinden. Zo worden sterke combinaties sneller ontdekt en hoeft er niet – zoals in een formele testaanpak – een lange lijst met alle combinaties gemaakt te worden. De producenten willen zo snel mogelijk een zogenaamde ‘meta rule set’ (meta spelregels) samenstellen.

Sneller nieuwe functionaliteiten

Deze ervaring kan worden gebruikt voor het testen van IoT-oplossingen. Voor het uitbrengen van een product moet er een in-house kwaliteitsverificatie plaatsvinden. De kopers van het ‘Thing’ als onderdeel van de complete IoT-oplossing moeten goed worden geïnformeerd. De IoT-oplossing moet er goed uitzien, goed functioneren en daarmee mensen enthousiast krijgen voor gebruik. Eigenlijk nog voor ze weten wat de functionaliteit daadwerkelijk is. Op basis van de feedback en het samenbrengen van data van gebruikers kunnen nieuwe versies gecreëerd worden. Zo komen er snel nieuwe en betere functionaliteiten beschikbaar en gaan meer gebruikers het product kopen.

Checklist voor werkwijze

De werkwijze van het uitbrengen van tabletop wargames kan dus worden gebruikt in IoT-testing. Een combinatie van de volgende elementen verkort de time-to-market en schept vertrouwen in een goede ervaring met de IoT-oplossing:

  • In-house kwaliteitsverificatie.
  • Goede informeren van het publiek en laten testen.
  • Een mooi en goed product.
  • Snel uitbrengen van nieuwe versies.

Met deze checklist kun je zo je eigen versie van een crowd test opzetten, met zowel veel als weinig deelnemers. Ik ben erg benieuwd naar uw 'meta rule set' van het testen van uw 'Thing' bij een IoT-oplossing.

Benieuwd naar de mogelijkheden van IoT Testing?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor het testen van IoT-oplossingen, neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens of bekijk de informatie. U kunt zich ook aanmelden voor de Tmap Dag op 6 oktober waar ik een sessie over IoT Testen houd. Voor meer informatie en aanmelden, ga naar de TMap Dag pagina