PMO'er Sylvia Dekker: "Drie miljoen Tikkie gebruikers"

PMO'er Sylvia Dekker werkt voor Tikkie app

‘Ik combineer elf vakgebieden’

‘Als je een grafische weergave ziet van wat een Project Management Officer doet, zie je vaak een spin in het web’, zegt Sylvia Dekker. We zitten op de bovenste verdieping van het Hirsch-gebouw op het Leidseplein in Amsterdam. Haar opdrachtgever is Tikkie, de populaire betaalapp van ABN-Amro. ‘Dit is een heel breed vakgebied.’

Sylvia kwam drie jaar geleden bij Sogeti, nadat ze twee studies had afgerond die niet direct wezen naar een baan bij een IT-bedrijf. Ze studeerde Management, Economie en Recht (MER) en Bouwkunde. ‘Maar ik voelde me bij alle jobs en studies het meeste thuis aan de proceskant. In deze PMO-functie kan ik wat dat betreft alles uit de kast halen. Een PMO’er is een enabler. Ik ondersteun de projecten bij Tikkie en combineer zo elf vakgebieden. Wat ik feitelijk doe is input ophalen bij de creatieven, de developers. Die informatie vertaal ik naar verschillende zogenaamde risicopartijen: cybersecurity, informatiemanagement, operationeel riksmanagement, legal en compliance. Dat gaat echt om het anders verwoorden, want juristen spreken een andere taal dan ontwikkelaars en andersom.’

Drie miljoen mensen gebruiken de app

Tikkie is in twee jaar tijd een enorme hit geworden. Zo’n drie miljoen mensen gebruiken de app. En nu de naamsbekendheid groeit en ‘Ik stuur je een Tikkie’ al dé term is geworden voor het terugbetalen van een voorgeschoten etentje of rondje in de kroeg, is het tijd om de users te blijven verrassen. ‘Ik ben anderhalf jaar geleden bij Tikkie gekomen, op het moment dat de uitbreiding startte, nieuwe features als het persoonlijke gifje moeten Tikkie steeds leuker en efficiënter maken’, zegt Sylvia. ‘En wij zijn nu ook bezig om Tikkie uit te breiden naar de zakelijke markt.’

Stand van zaken

‘Maar aan alles wat wij willen veranderen hangen risico’s vast. Daarom zit ik elke woensdag met de risicopartijen aan tafel en zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de stand van zaken. Al die partijen moeten hun visie en uiteindelijk hun goedkeuring geven aan een nieuwe feature van Tikkie. Dat hele proces van idee tot live hou ik de stand van zaken bij, gaan we niet over de begroting, moeten analisten aanschuiven om meer toelichting te geven, of juist de productowner, passen onze uitbreidingen binnen de regelgeving, wat zijn de effecten voor de data die we verzamelen. De nieuwe privacywetgeving is bijvoorbeeld heel bepalend voor wat wel kan en wat niet. Bij Tikkie noemen we dit change risk assessments. Het is een groot deel van mijn werk.’

Sogeti traint PMO-schap

Sylvia is de enige Sogetist bij Tikkie en werkt dus met externe developers van andere organisaties. ‘Dan zou je kunnen denken: waarom nemen ze juist een PMO’er van Sogeti’, zegt ze. ‘De reden is denk ik dat wij als young professionals ook getraind worden en cursussen kunnen volgen in het PMO-schap. Dit is geen vakgebied, je kunt er niet voor studeren, maar Sogeti zet het als een vak in de markt en onderscheidt zich daarmee. Feitelijk zegt Sogeti: een goede procesmanager is een vaste waarde in een IT-ontwikkelproces.’

Juist in agile omgeving

Daar kwam nog eens bij dat Sylvia na haar eerdere opdrachten bij ABN Amro schetste hoe PMO eruit zou kunnen zien in een agile omgeving, zoals die van Tikkie. ‘Juist als je agile wil werken, is het belangrijk dat er iemand is die de spin in het web is, die alle processen managet. Dan kun je in korte sprints werken naar je einddoel. Bij Tikkie begrepen ze dat vanaf dag één.’ Naast de risicokant houdt Sylvia zich bezig met de marketing en de finance. ‘Dat gaat bijna vanzelf’, legt ze uit. ‘Omdat je al bij zoveel afdelingen bent aangehaakt, word je steeds vaker bij allerlei lopende processen betrokken. Dan zit je opeens mee te denken over de slogan op het zadelhoesje van Tikkie. Die creativiteit en diversiteit maken mijn werk ontzettend leuk.’ 

Kan iedereen PMO’er zijn?

‘Ik denk het wel. Als je maar een brede interesse hebt en het leuk vindt om dingen te regelen en vooral inzichtelijk te maken voor verschillende partijen. Je moet hands on zijn en tegelijkertijd gestructureerd. Dat is wel handig. Want de creatieven zijn vaak wat chaotisch, zeker als er veel op hun pad komt. Het is gewoon tof als er iets live komt en je weet dat je er vanaf het begin bij bent geweest.’ 

Net als Sylvia werken voor toonaangevende en innovatieve opdrachtgevers? Bekijk de mogelijkheden op onze vacature pagina.