4% Nederlandse organisaties heeft realtime inzicht in dagelijkse business

Sogeti en Business Information Magazine presenteren onderzoeksresultaten naar de inzet van Business Intelligence.

Onderzoeksresultaten 2014 Trends Business IntelligenceSlechts 4% van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23% heeft dat binnen een dag, 18% binnen een week, 15% binnen een maand, en bij 22% van de organisaties duurt dat nog altijd langer dan een maand. Dat blijkt uit het onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). Dit onderzoek met meer dan 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid heeft in de afgelopen twee maanden plaatsgevonden.

Business Intelligence voor financieel management

Nog altijd gebruikt het overgrote merendeel (71%) van de organisaties Business Intelligence voor financieel management. Een op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten (29%). Dezelfde respondenten verwachten dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren. Een groei van 22 naar 41%.

Interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging

Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien bedrijven en instellingen het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van Business Intelligence. Volgens de respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein (55%) waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd.

Tot nu toe lijkt Business Intelligence het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten.

Af van rapportage-imago

“Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant,” zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.

Over het onderzoek

Dit online onderzoek naar het gebruik van Business Intelligence heeft in de afgelopen twee maanden plaatsgevonden onder IT- en BI-managers. De 132 respondenten zijn werkzaam bij onder andere de overheid, financiële sector, zorg, zakelijke dienstverlening, logistiek, energiesector, telecommunicatie en media. 62% van de respondenten werkt bij organisaties met 1000 tot meer dan 5000 medewerkers. 27% van de ondervraagden is in dienst van bedrijven of instellingen met 100 tot 1000 werknemers. De overige 11% van de respondenten werkt bij een organisatie met minder dan 100 medewerkers.

Veertiende BI-symposium

De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens het jaarlijkse BI & IM symposium dat Sogeti op 24 en 25 november 2014 organiseert in samenwerking met marktanalist Ovum. De veertiende editie van dit evenement is met meer dan 600 bezoekers inmiddels uitgegroeid tot het grootste BI-symposium van ons land. Deze bijeenkomst in het Spant! in Bussum wordt ondersteund door alle vooraanstaande leveranciers op het gebied van BI & Analytics zoals IBM, Oracle, Software AG, Microsoft, HP, Pyramid Analytics, Information Builders, Systemation, Jaspersoft, ITG, Cubeware, Cloudera en K&A software.

Wilt u meer weten over business intelligence oplossingen van Sogeti?

Neem dan contact op met Chris Vlaanderen door hem een e-mail te sturen, of bel hem via T: +316 205 97 448