Ontdeklab Nieuwe Technologieen Oplossing voor Gezondheidsprobleem CSR

Groep 8-ers, Marnix Academie en Sogeti maken App tegen rookverslaving

Jongeren op een leuke, laagdrempelige manier in aanraking laten komen met technologie! Dat is het doel van het Ontdeklab van de Marnix Academie (Hogeschool lerarenopleiding basisonderwijs). Een initiatief dat past bij de CSR-doelstelling van Sogeti om haar IT-kennis in te zetten in educatie voor de nieuwe generatie.

Een goede reden dus om de samenwerking met elkaar op te zoeken. En zo werd er in dit kader een challenge georganiseerd voor leerlingen van groep 8. De leerlingen bedachten daarin een technologische oplossing voor een gezondheidsprobleem met als insteek: gezondere keuzes maken. Maar hoe werkt het Ontdeklab dan?

Ontdeklab Groep 8-ers bedenken met Nieuwe Technologieen een Oplossing voor Gezondheidsproblemen

Kennismaken met technologie in het Ontdeklab

Het Ontdeklab is een ruimte waarin leerlingen ontdekkend leren hoe nieuwe technologie werkt en wat ze er mee kunnen. Zo worden kinderen meer bewust te van het nut van al die technologie. Ze gaan in het lab onder andere aan de slag met robots, een green screen, virtual reality en leren spelenderwijs programmeren. Het Ontdeklab wordt ook ingezet om leraren te inspireren om meer toekomstgericht onderwijs aan te bieden. Bekijk ook de video om meer te weten te komen over het Ontdeklab.  

Watch Marnix Onderwijscentrum - Het Ontdeklab on YouTube.

Leerlingen van groep 8 plusklas van de Comeniusschool in Zeist maakten kennis met verschillende technologieën en gingen aan de slag met hun opdracht: bedenk een technologische oplossing voor een gezondheidsprobleem. 

Prototype om mensen van roken af te helpen.

Van één van de vijf ingeleverde ideeën heeft Sogeti een werkend prototype gemaakt. De app: Clean Lungs, van Lukas, Guido, Casper en Yobe. De app helpt mensen om van het roken af te komen. René Speelman (verantwoordelijk voor CSR bij Sogeti) was ook onder de indruk van de andere ideeën waar bijvoorbeeld visualisatie en games werden toegepast om een betere gezondheid te stimuleren. 

Meer weten over technologie in het onderwijs?

Ben je benieuwd naar de challenge van de Marnix Academie en Sogeti? Ga dan naar het volledige artikel of neem contact met ons op.  

Ga naar het artikel over het Ontdeklab