Hogeschool Utrecht winnaars ProjectB challenge

Awards Night ProjectB Challenge

Tijdens de Awards Night van 22 juni 2017 in Amsterdam heeft Hogeschool Utrecht de ProjectB Challenge juryprijs ontvangen. Een team van vier informaticastudenten heeft deze award gekregen voor de ontwikkeling van een virtual reality spel waarmee rolstoelgebruikers verantwoord kunnen sporten.

winnaars ProjectB - inverse reality

Hoe virtual reality mensen in beweging brengt

Mensen in een rolstoel kunnen via een blik door de virtual reality bril en een bewegingsscanner een bal in een bepaalde richting slaan, ballonnen hooghouden of bijvoorbeeld ballen ontwijken. Nooit eerder is een dergelijk spel ontwikkeld specifiek voor rolstoelgebruikers in samenwerking met fysiotherapeuten en informaticastudenten. Dat terwijl de behoefte aan verantwoord bewegen groot is om gezondheid en spierontwikkeling van rolstoelgebruikers te bevorderen. Voor de jury was dit een belangrijke motivatie voor de toekenning van de inmiddels derde ProjectB Challenge-award aan het Utrechtse studententeam. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers. Tijdens deze ProjectB Challenge hebben acht studententeams van drie hogescholen uit Utrecht, Zwolle en ’s Hertogenbosch gestreden om de prijs voor het beste digitale hulpmiddel voor mensen met een beperking.

Met de inzet van Virtual Reality en bewegingssensoren hebben de Utrechtse informaticastudenten een virtuele omgeving gebouwd waarin rolstoelgebruikers hun bovenlichaam spelenderwijs in beweging kunnen brengen. De studenten maken gebruik van Open Source Software. Daarmee kunnen ze eenvoudig uitbreiden met meer minigames.

“Een goede vriend van ons zit in een rolstoel. Door het gebrek aan beweging vermindert zijn weerstand en energie. Daardoor is hij regelmatig ziek. Met dit virtual reality spel kunnen we hem en vele andere rolstoelgebruikers op een leuke en sportieve manier laten bewegen. Daarmee verbetert hij op langere termijn zijn conditie en gezondheid,” vertelt Pascal Lieverse, Teamleider van Hogeschool Utrecht.

Tweakers publieksprijs

Ook de Tweakers publieksprijs werd gewonnen door een studententeam van Hogeschool Utrecht voor de ontwikkeling van een app die gebarentaal en gezichtsuitdrukkingen omzet naar teksten.

Publieksprijs ProjectB

IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk wordt gebracht

“ProjectB Challenge is inmiddels nu drie jaar op een rij letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe zij hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk te brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum plus een bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid,” zegt René Speelman, Manager Corporate Social Responsiblity van Sogeti.

ProjectB Challenge proces

De ProjectB Challenge bestaat uit drie fases. Begin dit jaar konden studententeams zich inschrijven met hun eerste ideeën. De jury heeft vervolgens beoordeeld welke beste teams doorgingen naar een tweede ronde. In deze fase hebben acht teams hun ideeën uitgewerkt tot een prototype of werkende dienst. Ieder team werd begeleid door een coach van Sogeti. In de laatste fase hebben de teamleiders hun digitale producten gepresenteerd aan de vakjury.

De jury bestaat uit Frederik Zevenbergen, Community Manager van Tweakers, Suzanne Verheijden, Programmamanager van gehandicaptenzorginstelling ’s Heeren Loo en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT).

De winnaars zijn beloond met een Nintendo Switch. Meer informatie is beschikbaar op tweakers.nl.

Meedoen aan deze challenge?


Sogeti organiseert in 2018 wederom een ProjectB Challenge. Ben je IT-student en wil je hier meer over weten? Meld je dan aan voor onze studentenunit of laat je op de mailinglijst zetten voor ProjectB Challenge 2018.