Workshop Social Engineering tijdens campagne Alert Online

Logo Alert Online

Op 28 oktober 2013 start de nationale cyber security awareness campagne Alert Online. Alert Online is voor en door het bedrijfsleven en de publieke sector. Sogeti is dit jaar partner en zet zich daarmee samen met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in om van Nederland een veilige online samenleving te maken.

Evenals vorig jaar doet minister Opstelten van Veiligheid en Justitie de aftrap voor de cyber security awareness campagne Alert Online. Van 28 oktober tot en met 5 november 2013 vinden tal van activiteiten plaats om iedereen te doordringen van het belang van cyber security. Om de noodzaak van samenwerking te benadrukken en om zoveel mogelijk mensen te bereiken werkt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) hierin intensief samen met andere organisaties uit overheid en bedrijfsleven, waaronder dit jaar ook Sogeti. Op 1 november organiseren we in het kader van de campagne een lunchworkshop ‘Tips&Tricks tegen Social Engineering’, o.a. gebaseerd op het rapport. Aanmelden kan hier.

Thema 2013: Smart Security

Het thema van de campagne richt zich op het samen slim investeren om van Nederland de meest open en veilige online samenleving te maken. Nederland behoort bij de landen met de meeste internetaansluitingen en de meeste internetbankierende mensen. We zijn altijd en overal online. Dat geeft Nederland een voorsprong en biedt kansen voor innovatie en economische groei. Maar het betekent ook dat iedereen zich bewust moet zijn van gevaren en risico’s. Met een muisklik kun je onbedoeld een heel netwerk besmetten of liggen al je privé- of klantgegevens op straat. Dit vraagt dat iedereen bewuste keuzes moet maken bij het gebruik, de aanschaf en het onderhoud van ICT, thuis en op het werk. Zo draagt iedereen bij aan een veilig digitaal Nederland waarin we zorgeloos kunnen profiteren van de kansen die ICT biedt.

Awareness

De campagne sluit naadloos aan bij de activiteiten die Sogeti afgelopen maand zelf in het kader van Hacktober heeft georganiseerd. Met o.a. diverse bijeenkomsten, aansprekende phishingacties en met gamification in de vorm van mol-activiteiten hebben medewerkers van Sogeti de afgelopen maand de risico’s voor informatiebeveiliging zelf ervaren. Sogeti’s eigen acties en de deelname aan de campagne toont aan dat informatiebeveiliging in het algemeen en cybersecurity in het bijzonder hoog op de agenda staat. Zowel intern bij Sogeti, als bij haar klanten en natuurlijk in de Security dienstverlening.

Benieuwd hoe gamification ingezet kan worden bij het vergroten van Security Awareness? Neem contact met ons op of meld je aan voor de workshop.