Digitaal vertrouwen centraal in nieuwste VINT Rapport 'In Code We Trust'

Digitaal vertrouwen VINT Rapport

VINT lanceert het nieuwe trendrapport 'In Code We Trust' waarin digitaal vertrouwen en digitaal geluk centraal staan. Het is het tweede rapport in de serie van vier onderzoeksrapporten met het VINT-onderzoeksthema 'Digital Happiness'.

Vertrouwen is een van de zes belangrijkste variabelen waarvan is vastgesteld dat ze het welzijn ondersteunen, volgens het World Happiness Report van 2018. En omdat vertrouwen zo’n belangrijk onderdeel van het huidige debat over technologie geworden is, is het tweede onderzoeksrapport van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van Sogeti hier volledig aan gewijd. Vind er alles over in dit artikel en download nu gratis het rapport. 

Vertrouwen in bedrijven en instellingen

De afgelopen achttien jaar heeft het PR-bureau Edelman het wereldwijde vertrouwensniveau gemeten. De 2017-versie van hun vertrouwensbarometer toont een totale meltdown van vertrouwen in bedrijven en instellingen, terwijl tegelijkertijd het vertrouwen in technologie nog opmerkelijk hoog blijft.

Wat is vertrouwen?

Vertrouwen wordt gedefinieerd als een zelfverzekerde relatie met het onbekende. Maar we zijn verre van comfortabel wanneer we naar de onbekende toekomst kijken. We zien vertrouwen momenteel verschuiven van de institutionele hiërarchieën naar de netwerkeconomie in gedistribueerde- en gedecentraliseerde businessmodellen. Elke organisatie dreigt te worden verstoord door een meer vertrouwde versie van zichzelf. 

Vertrouwen in blockchain

Blockchain start-ups reiken alternatieven aan om burgers en consumenten meer vertrouwen te geven wat er met hun data wordt gedaan. Organisaties zoals Tripadvisor, Amazon en Airbnb gebruiken ratings en reviews om ons vertrouwen te organiseren. Tegelijkertijd zijn die zo succesvol in het genereren van inkomsten met hun platforms, dat vertrouwen een monopolie wordt. Kunnen we markten vertrouwen waar zoveel macht in handen is van slechts een paar bedrijven?

Nepnieuws 

En terwijl het vertrouwen gestaag verschuift, wordt onze perceptie van wat echt is en wat niet, verstoord. Facebook, Twitter en Google hebben hun bedrijfsmodellen voornamelijk gebaseerd op reclame. Deze zogenaamde aandachtshandelaren publiceren massaal clickbait en nepnieuws om onze aandacht vast te houden. In hoeverre kunnen we hun code vertrouwen om ons leven te organiseren zonder de grip op de waarheid te verliezen?

Digitale technologie

Voordat we allemaal een grote sprong maken in het onbekende, moeten we eerst heroverwegen hoe we vertrouwen op een duurzame manier kunnen organiseren. Kunnen we vertrouwen op de op technologie gebaseerde oplossingen zoals de token economie, autonome intelligente systemen en zelforganiserende platforms? Zijn we klaar voor de volgende digitale disruptie, bijvoorbeeld in de biotechnologie, als we het digitaal nog niet allemaal op orde hebben? 

Wie vertrouwen we? 

Wat zijn onze opties en waar moeten we rekening mee houden voordat we beslissen wie en wat we vertrouwen?

  • Wordt je bedrijf beconcurreerd door een meer vertrouwde versie van zichzelf?
  • Kan code echt worden vertrouwd en hoe kan de hele IT-industrie eraan werken om de status-quo te verbeteren?
  • Zullen burgers en consumenten de controle over hun digitale identiteit en gegevens terugnemen?

Dit zijn enkele van de vragen die worden behandeld in het nieuwe trendrapport 'In Code We Trust'. 

Download nu gratis het nieuwe VINT rapport over digitaal vertrouwen

Benieuwd naar het volledige onderzoeksrapport over de status van digitaal vertrouwen en digitaal geluk? Ga dan naar de downloadpagina.