Zes acties om van 'AI-first' een succes te maken [RAPPORT]

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti lanceert het laatste rapport in het vierluik over de opkomst van kunstmatige intelligentie. In dit trendrapport ‘AI-first: Leren van de machine’ adviseert VINT hoe organisaties kunnen profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie ofwel Artificial Intelligence (AI) met een zogenaamde ‘AI-first’ strategie.

Het rapport staat vol met concrete voorbeelden hoe de samenleving transformeert van een digitaal en mobiel tijdperk naar een fase waarin machines niet langer leren van mensen, maar mensen leren van machines. Met de inzet van AI is er sprake van ‘verslimming van de versnelling’ volgens de auteurs van dit nieuwe trendrapport. Het is de laatste in de reeks van vier rapporten over de opkomst en invloed van kunstmatige intelligentie.

Zes acties om van ´AI-first´ een succes te maken

“In dit laatste rapport over AI presenteren we zes acties die organisaties helpen hun intelligentie, het zogenaamde Corporate IQ, te vergroten. Van een bimodale AI-strategie voor zowel de bestaande IT-huishouding als disruptieve AI-toepassingen tot een 'mindful' aanpak: een cultuur stimuleren waarin het ontdekken en opbouwen van nieuwe kennis centraal staat,” vertelt Menno van Doorn, één van de auteurs van dit ‘AI-first’ rapport en directeur van VINT van Sogeti.

Dit nieuwe VINT-rapport schetst drie fases van het internet. In het ‘digital first’ decennium tot 2007 stond de bouw van de netwerksamenleving centraal met de wereldwijde massale adoptie van het internet. In het mobiele tijdperk dat daarachter aankwam, kreeg het individu met de smartphone een hulpmiddel om het eigen leven te besturen. De ‘mobile first’ aanpak heeft de prioriteit van websites en ondersteuning van de vaste werkplek verdrongen. Bovendien ontstonden daarmee nieuwe verdienmodellen als het bekende Uber en AirBNB. In het nieuwe AI-tijdperk is netwerkintelligentie de nieuwe motor voor een datagedreven economie. Het leren van de computer staat daarin centraal volgens VINT.

Praktijkcases van AI

Kunstmatige intelligentie geeft machines het vermogen om waar te nemen, te interpreteren, te leren, te ontdekken en ons in gewone mensentaal aan te spreken. VINT spreekt over ‘The New Fabric of the Internet’. Het rapport bevat tal van praktijkcases van AI-systemen die zelfstandig onderzoek doen en robots die reclames maken, kassaloos winkelen tot banken die de chatboteconomie als strategische toekomst zien.

Vier rapporten over kunstmatige intelligentie

Dit rapport is samengesteld op basis van uitgebreid onderzoek, interviews en workshop met bestuurders van verschillende organisaties en wetenschappers. Met de lancering van dit vierde rapport wordt een reeks afgesloten over de opkomst en invloed van kunstmatige intelligentie. Het eerste rapport in de serie geeft een introductie. The bot effect: Friending a brand is het tweede rapport dat ingaat op de chatboteconomie. De invloed van angst voor kunstmatige intelligentie staat centraal in het derde rapport de Frankenstein factor’. Sander Duivestein, Thijs Pepping en Menno van Doorn zijn de auteurs van genoemde rapporten. Deze rapporten zijn verschenen vanaf begin 2016.

Download het VINT-rapport

Benieuwd naar concrete voorbeelden en mogelijkheden om te profiteren van een AI-first strategie? Download dan nu het rapport.